Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bilinköp

Hej,
Jag har några funderingar inför bilinköp till AB och hoppas jag kan få lite hjälp här.
1. Har skatteverket någon åsikt om vilken och hur mycket en bilinköp får vara. 
2 Ur skattemässigt perspektiv får man betala hela kostnaden oavsett hur mycket den är så länge pengar finns i företaget.
3, Kan jag betala hela hela kostnaden för bilen tex 3000 000 kr från årets resultat innan skatt.
4 Jag har räkenskapsår 1/11 - 31/10 och undrar om jag köper bilen nu och betalar kostnaden nu men får bilen levererad efter 31/10 kan den belasta årets resultat och avskrivas med den del sm är detta året.
Lite förvirring som ni märket men hoppas på klarheter snart så jag vet hur jag ska bete mig för bästa ur skattemässigt.
mvh
ENB

4 SVAR 4
CHAMPION

Re: Bilinköp

något att fundera på är:

Vid inköp av bil får inte momsen dras av, allt blir kostnad. Detta gäller inte lastbil med separat flak (se lista hos Skatteverket)

Sedan är det hårt reglerat hur den får användas om man inte skall få förmånsbeskattning för den.

NY MEDLEM

Hej,

Fortsätter lite.

1. I princip: Nej

2. Ja

3. Nej. Om den kostar mer än ett halvt prisbasbelopp (ca 22 000,-) så ska den tas upp som en inventarie och skrivas av enligt skattetekniska avskrivningsregler (normalt 5 år). Du kan alltså dra av 60 000,-/år om den kostar 300 000,-.

4. Nej. Du får inte göra avskrivningar förrän du har tagit leverans. Om du betalar innan ska det behandlas som en förskottsfaktura.

//Tina

NY MEDLEM

Tack för svar och förtydligandet!
Alltså jag får ett förskottsfaktura och betalar den innan 31/10 för bilen kan jag göra årets avskrivning på bilen?
ENB
CHAMPION

Som Tina skrev så får du inte göra avskrivningar innan leverans skett till dig.