Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilköp med handpenning och lån - eEkonomi

Hej, jag har köpt en bil till firman, en servicebil. Begagnad, för 95000 kr, varav 19000 lade jag i handpenning vid köpet, och resterande är upplagt som ett vanligt billån. Hur och vart ska jag bokföra dessa inköp? Vilka konton ska jag bokföra amortering, ränta, handpenning och ska jag bokföra den totala inköpssumman någonstans för avskrivningar? Det är upplagt på fyra år billånet.

Skatt, försäkringar och delar har jag läst mig till att jag ska bokföra på 56xx konton, men det andra är jag osäker på. Jag har enskild firma samt eekonomi.

Tack!
9 SVAR 9
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

I tråden Bokföra inköp av bil genom kontant betalning och avskrivningar förklarar min kollega Joakim hur du bokför köpet och avskrivningarna.

Om du istället för kontant betalning tar ett lån bokförs det på 2350 eller 2840.
Amorteringarna bokförs genom debitering av kontot och kreditering av kontot som du tar pengarna från. Amorteringen gör du under Kassa- och bankhändelser eftersom detta påverkar dina kontanta bokföringskonton (1910, 1930 osv.)
Räntan bokförs också under Kassa- och bankhändelser mot till exempel konto 8410 eller 8415.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men handpenningen bokför jag på det sättet som han beskrev i den andra tråden? Ska jag bokföra hela lånet, eller bokför jag det vartefter jag får fakturor på det? Avskrivningar, bokför jag dem som 76000/48 = 1583 / mån manuellt mot 7834? Någonstans borde jag väl skriva i det totala beloppet som jag har i avskrivningar, samt hur lång tid/hur mycket per år som avskrivningarna är på?

Tack!
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Fakturor som du får på lånet, betyder det att du har köpt på avbetalning eller har du tagit ett lån och sen att du får betalningsunderlag löpande?

Jag skulle sagt att bokföringen skulle se ut såhär:
1910 kredit 19 000
1240/1241 debet 95 000
2350/2840 kredit 76 000

Amorteringarna på lånet bokför du därefter
1930 kredit
2350/2840 debet
Alltså en minskning på ditt lån.

I Visma eEkonomi kan du lägga upp bilen under Bokföring - Inventarier så hjälper programmet dig med de löpande avskrivningarna.
Annars bokför du dem
7834 debet
1249 kredit

På bokföringskonto 1240/1241 samlas det totala värdet av din bil. Detta kontot påverkas inte förrän du säljer eller på annat sätt blir av med bilen.
Tillsammans med bokföringen sparar du dina papper från bilfirman.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

** Amorteringarna på lånet bokför du därefter
1930 kredit
2350/2840 debet
Alltså en minskning på ditt lån.

 

Behöver man dela upp andra kostnader på kontering från fakturan/återbetalning? typ ränta, bankkostnader osv

exemple: 1930 kredit

8410 ränta  debet ?

6570 Bankkostnader debet ?
                 2350/2840 debet

 

Tack på förhand!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svaren, väldigt hjälpsamma!
Men efter att jag kollat här på forumet så bokförde jag handpenningen på 19000 debet 1241.. Ska jag då göra en annan bokföring för resterande 76000 såhär, 1241 debet 76000 och 2350 kredit 76000? Eller måste jag gå in och ändra i den verifikationen där jag bokförde handpenningen? Jag tänkte om det blir något fel om jag gör två verifikationer på det där, men det kanske inte spelar någon roll?

Mvh Andreas

Hej!

 

Tack för din fråga. Ja det är viktigt att dela upp mellan amortering och övriga kostnader då saldot på 2350/2840 alltid skall motsvara den aktuella låneskulden man har. De konton och uppställningen du angett funkar utmärkt att använda för de olika kostnader som kan tillkomma vid amortering. 

 

Ha en fin helg!

/ Josefine

 

 

Hej Josefine, 

Tack så jättemycket för svaret

 

Hälsningar

Milano

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Som utgångspunkt är att hela beloppet ska ligga på 1241 eftersom det räknas som en tillgång i ditt företag. Det spelar ingen större roll om det ligger som två verifikationer istället för en.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Billån - Enskild Firma.

Jag har tagit ett billån på min enskilda firma och undrar nu hur jag ska bokföra detta:

1. Betalade en handpenning innan, lägger jag den på sidan av eller med i en klumpsumma?

2. Om jag har förstått det rätt så ska jag göra på följande sätt:
- Bokföra som inventarie
- Klicka i avbetalningsköp
- Fylla i pris, moms, kontantinsats osv
- Sedan välja detta på ex. 3 år (som jag har lånet på)
Stämmer detta?

3. Hur redovisar jag amorteringen?

4. När dras momsen? Vid varje amortering? Endast vid bokföringen av hela köpet?

Tacksam för svar!