We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Jag har fått en faktura från en bilfirma som reparerat min tjänstebil.Fakturan är specad som självrisk 3000 kr och 25% moms på självrisken 1500 kr.
Det finns inget på fakturan som antyder att momsen på självrisken faktiskt baserar sig på en självrisk på 6000 kr och därför är 1500 kr. Behöver jag dokumentera det på något sätt eller är det bara att bokföra 3000 på 6320 och 1500 på 2641?
Det är ett vanligt förfarande att man som näringsidkare med full avdragsrätt för ingående moms vid försäkringsärenden blir debiterad självrisk samt hela momsbeloppet så någon ytterligare dokumentation tycker jag inte du behöver i detta fall. Konteringen ser bra ut och som alternativ till 6320 kan du använda ett bilkonto för reparation och underhåll 5613 eller liknande.
Dock undrar jag om det på fakturan verkligen står "25 % moms på självrisken 1500 kr". Det borde stå "25 % moms på reparationskostnad" eller liknande.