Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Boka bilförmån med nettolöneavdrag

Hej vänner

Hur går jag tillväga för att boka en bilförmån med nettolöneavdrag i eEkonomi på bästa sätt? Jag har bokat kostnaden för leasingen, men är osäker på hur jag hanterar avdraget i eEkonomi. Är ägare av eget AB utan andra anställda.

Jag fann denna gamla tråd men vet inte om förutsättningarna ändrats sedan dess.

Säg att förmånen är 3300:- och bruttolönen 42 000:-.

1. Jag låter bruttolönen vara orörd på 42 000:-

2. Jag lägger till 3300:- på löneart ”Avdrag efter skatt” i lönemodulen

3. Jag skriver 3300:- i ruta 017 och 0:- i ruta 013 på kontrolluppgiften

Klart? Har jag missat något?

Tack på förhand

/Johan

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
ANSTÄLLD

Svar: Boka bilförmån med nettolöneavdrag

Hej Johan_L, 

Ja, jag har kikat på det nu och har kommit fram till en lösning. Jag kommer ge dig lösningen för både nettolöneavdrag och omvänd löneväxling så kan du avgöra utifrån det om du fortfarande är osäker på din metod. 🙂 

Nettolöneavdrag: 
Eftersom du ska reducera hela beloppet för förmånen så kommer det med denna metod inte redovisas något till skatteverket på AGI, till skillnad från hur det var tidigare och i den gamla tråden. I eEkonomis lönemodul lägger du upp följande lönearter: 

Månadslön - ordinarie lön
Avdrag efter skatt - avdraget för förmånen. 
Vill du redovisa bilförmånen för den anställde och registrera den på själva lönebeskedet så lägger du också in följande: 
Bilförmån - förmånsbeloppet
Bilförmån - minus förmånsbeloppet

Omvänd löneväxling
Även här kommer det inte redovisas någon förmån i arbetsgivardeklarationen på individnivå eftersom hela förmånen reduceras, däremot så ökar beloppet i ruta 011/131 - kontant ersättning. Du kan använda följande lönearter: 
Månadslön - Ordinarie lön
Avdrag efter skatt - Avdrag för förmånsbeloppet
Tillägg före skatt- Tillägg för förmånsbeloppet
Här gäller samma sak som ovan, lägg till bilförmåns - lönearten två gånger i plus respektive minus för att visa den anställde registreringen. 

Hör av dig om något är oklart eller vid vidare funderingar. 
Ha en fin dag! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
ANSTÄLLD

Hej Johan_L! 

Eftersom det är viktigt att detta blir korrekt och korrekt information hur du gör rent programässigt så vill jag säkerställa att vi har koll på vad exakt du är ute efter. 

Också bra att du hittat den andra tråden i vårt forum och hör av dig till oss. Det har förändrats lite sedan dess just eftersom det numera lämnas arbetsgivardeklaration på individnivå varje löneutbetalning/månad till skatteverket och kontrolluppgiften numera försvunnit vilket gör att det ska redovisas lite annorlunda och med lite annan fältkod. 

Även om du använder eEkonomis lönemodul och inte vårt löneprogram Lön 100/300/600 som har fullt stöd för detta automatiskt så rekommenderar jag vårt inlägg Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling 
i vår skrivna hjälp eftersom det även där finns bra information kring hur det ska redovisas hos skatteverket. 🙂 

Det hade varit väldigt bra om du kikade på denna för att se vilken av metoderna Nettolöneavdrag och Omvänd löneväxling du skulle vilja använda dig utav och återkomma i tråden för att vi sedan ska kunna vägleda dig i eEkonomi så både lönebesked, verifikationer samt arbetsgivardeklarationen på individnivå blir korrekt för dig. Om jag tolkade dig rätt så ska du reducera hela beloppet för förmånsvärdet? 

Återkom gärna 🙂 

Ha en bra dag! 
/My

NY MEDLEM

Hej @My Janhall och tack för ditt svar.

Ja, jag vill reducera hela beloppet för förmånsvärdet. Min ambition är en smidig och kostnadseffektiv hantering av bilen i mitt lilla AB utan att minska möjligheterna till utdelning och SGI samt utan att komma över gränsen för statlig skatt.

Jag har läst Lön 100/300/600-inlägget men har fortfarande svårt att avgöra vilken metod jag ska välja eftersom båda förefaller ge samma resultat. Men under metod Nettolöneavdrag står Exempel på när förmånsvärdet reduceras är när den anställde står för reparationer, besiktning, försäkring, fordonsskatt, extra utrustning, trängselskatt eller bekostar parkeringen av förmånsbilen vid arbetsplatsen.

Det känns avlägset från min situation varpå vi bör fokusera på metod Omvänd löneväxling(?).

Vilka steg behöver jag göra för att lönebesked, verifikationer samt arbetsgivardeklarationen ska bli korrekt?

NY MEDLEM

Hej @My Janhall 

Har du mer input i ämnet?

Tack på förhand

/Johan

ANSTÄLLD

Hej Johan_L, 

Ja, jag har kikat på det nu och har kommit fram till en lösning. Jag kommer ge dig lösningen för både nettolöneavdrag och omvänd löneväxling så kan du avgöra utifrån det om du fortfarande är osäker på din metod. 🙂 

Nettolöneavdrag: 
Eftersom du ska reducera hela beloppet för förmånen så kommer det med denna metod inte redovisas något till skatteverket på AGI, till skillnad från hur det var tidigare och i den gamla tråden. I eEkonomis lönemodul lägger du upp följande lönearter: 

Månadslön - ordinarie lön
Avdrag efter skatt - avdraget för förmånen. 
Vill du redovisa bilförmånen för den anställde och registrera den på själva lönebeskedet så lägger du också in följande: 
Bilförmån - förmånsbeloppet
Bilförmån - minus förmånsbeloppet

Omvänd löneväxling
Även här kommer det inte redovisas någon förmån i arbetsgivardeklarationen på individnivå eftersom hela förmånen reduceras, däremot så ökar beloppet i ruta 011/131 - kontant ersättning. Du kan använda följande lönearter: 
Månadslön - Ordinarie lön
Avdrag efter skatt - Avdrag för förmånsbeloppet
Tillägg före skatt- Tillägg för förmånsbeloppet
Här gäller samma sak som ovan, lägg till bilförmåns - lönearten två gånger i plus respektive minus för att visa den anställde registreringen. 

Hör av dig om något är oklart eller vid vidare funderingar. 
Ha en fin dag! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

NY MEDLEM

Hej My och tack för du tog dig tid att förklara. 

Jag kommer göra ett nettolöneavdrag enligt din instruktion. 

/Johan