Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Boka utgifter innan ABs bildandedatum – hur?

Hej!

 

Jag ska nu lämna in min första momsdeklaration och vill bokföra utgifter jag hade innan mitt AB var bildat. Här lite uppgifter om mitt bolag:

 

Typ: aktiebolag

Redovisningsmetod: kontantmetod

Bokföringsprogram: Visma eEkonomi Smart

Aktiebolaget registrerat: 2022-11-22

Bolaget bildat: 2022-11-01

Momsregistrerad: Sedan 2022-12-12

Första räkenskapsår: 2022-11-22 – 2023-12-21

Momsdeklaration: kvartalsvis

 

Mitt företag säljer livsmedel genom e-handel och innan jag bildade bolaget så köpte jag varuprover och IT-tjänster (domän, webbhotell, server etc.). Detta skedde i augusti 2022, d.v.s ett par månader innan bildandedatum. Jag har förstått att ett AB inte kan göra inköp innan bildande datum, utan att räkna om vad marknadsvärdet är efter bildandet och göra en försäljning från dig själv (privat) till företaget (utan moms).

 

Hur räknar jag om marknadsvärdet? Enligt mig sker ingen värdeminskning dels pga varorna/tjänsternas natur och dels för att det är så kort period.

 

Hur gör jag efter att jag har fastställt marknadsvärdet? Jag tänker jag att jag skapar manuella verifikationer och bokar de som 2893 K/5XXX D med datum 2022-11-01 vilket är aktiebolagets bildandedatum. Tänker jag rätt?

 

All hjälp uppskattas.

 

Mvh David

6 SVAR 6

För att specificera min fråga ytterligare så är nästan samtliga inköp innan bildandedatum gjorda på faktura. Jag har letat runt överallt på internet men inte riktigt hittat hur jag ska gå tillväga. Detta är min bästa gissning:

  1. Jag skapar en ny leverantörsfaktura men sätter fakturadatum till 2022-11-01 (bildandedatum), trots att fakturan är från 2022-08-25. Den konteras 2440 -70,26 EUR / 4059 70,26 EUR.
  2. Jag bokför lev.fakturan men skickar ej till bank.
  3. Jag skapar en manuell verifikation med datum 2022-11-01.
  4. Jag lägger till fakturan som avses och konterar enligt 2440 debet 70,26 EUR, 2893 kredit 70,26 EUR.
  5. Sedan bokför jag.

Stämmer detta?

Hej igen, har spånat vidare själv och tänker att det är enklare om jag gör en försäljning till mig själv där värdet av alla varor/tjänster uppgår:

 

  1. Jag skapar en manuell verifikation med dagens datum
  2. Jag gör en rad med konto 2893 för varje vara/tjänst och skriver in beloppet på kredit
  3. Jag gör motsvarande rader med matchande konto (i mitt fall 4059 Inköp varor och 6540 IT-tjänster) och fyller i beloppet på debit
  4. Jag laddar upp alla kvitton och lägger även till ett köpebrev i mitt eget namn där jag beskriver att betalning avser varuprover och IT-tjänster innan bolagets bildande
  5. Jag sparar verifikationen 
  6. Jag för över beloppet (3331,96 kr) från företagets bankkonto till mitt privata bankkonto
  7. När jag sedan matchar bankhändelsen under "Kassa- och bankhändelser" så väljer jag "Egen kontering" och väljer konto 1930 med beloppet 3331,96 på kredit och 2893 med beloppet 3331,96 på kredit. 

Funkar detta? Mvh

Screenshot 2023-02-06 at 15.59.25.png

 

Hej @David Samuelson!

 

Jag skulle rekommendera att köra på stegen 1-7 i den ordningen. Fast eftersom du inte kan bokföra på ett datum som är innan företaget registrerades, använder du företagets registeringsdatumet som verifikationsdatum, alltså 2022-11-01 i ditt fall. Gör gärna en notering på verifikationen att kostnaden uppstod innan och vilket datum samt spara underlaget i 7 år enligt alla konstens arkiveringsregler. Sedan då D4059, D6540 och K2893. Ladda upp alla kvitton och köpebrev och koppla till verifikationen.

 

Efter detta för du över beloppet från företagets bankkonto till ditt privata bankkonto. När händelsen sedan har kommit in under Kassa- och bankhändelser så väljer du Övrigt uttag - Egen kontering och väljer konto K1930, D2893. Du kan inte ha både 1930 och 2893 i kredit som du beskrev i steg 7. Det blir en differens och du kan inte gå vidare och bokföra.

 

Gör detta för att få inköpen på ett mer korrekt datum eftersom överföringen skedde senare istället för att koppla kvitton och köpebreven direkt till händelsen.

 

Återkom gärna om det uppstår några konstigheter eller om du har andra funderingar.

 

Ha en fin dag! 
// Anton
 

...eller kan jag förenkla det ytterligare genom att bara göra en överföring till mitt privatkonto på 3331,96 kr och sedan när jag matchar händelsen så bifogar jag köpebrevet och alla kvitton på de varor och tjänster som försäljningen avser? Alltså skippa steg 1-5, som om det vore en vanlig försäljning genom t.ex. Blocket 🙂 Många frågor, uppskattar hjälp!

Hej @David Samuelson!

 

Vill bara meddela att vi har sett din fråga och kommer att besvara den under morgondagen. 

 

Ha en fin kväll!

// Anton

@Anton Ingvarsson – stort tack för att ditt utförliga svar! Detta hjälpte mig mycket.