Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning av hyra

Hur bokförs hyresavierna, via Kassahändelser eller som leverantörsfaktura? Har det någon betydelse?

tacksam

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Jag skulle nog rekommendera dig att lägga upp det som en leverantörsfaktura, för att få mer kontroll, du får statistik - samt att det kommer med på likviditetsprognosen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta gäller alltså när man själv har betalat hyra till sin hyresvärd? (Inte när någon som man hyr ut till har betalat hyra till mig.)
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Precis!

När du säljer använder du kundfakturor som du hittar under Försäljning.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag ska fakturera min kollega för halva vår hyra vad använder jag då för kontokod?

Hej!

Erhållen hyra som utgör sidointäkt krediteras konto 3910 Hyres- och arrendeintäkter alternativt underkontot 3911 Hyresintäkter, beroende på hur specificerat du vill ha det.

Dessa konton ligger som standard inaktiva i kontoplanen i eEkonomi. För att aktivera dessa går du in under Inställningar - Kontoplan, sök efter kontot och bocka i Visa även inaktiva poster. Klicka på kontot och välj Redigera. Bocka i Aktiv och Spara.

Ha det fint!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har en fråga om hyra. Hyresgästen som ska hyra ett rum i Sverige är skriven i Norge och hyresavin ska gå till vårdnadshavare som också bor och är skriven i Norge. Vilket konto bokför jag hyresintäkten på? Jag har även en hyresgäst som bor och är skriven i Belgien och jag har samma fråga där.