Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra såld inventarie - eEkonomi

Har sålt en inventarie som tidigare skrivits av 7832 D, 1229 K. (Inventarien var helt avskriven)

Nu har jag sålt inventarien, hur bokför jag denna försäljning???

7 SVAR 7
NY MEDLEM

Re: Bokföra såld inventarie - eEkonomi

Hej,

Om vi säger att du köpte den för 10 000,- och har skrivit av hela beloppet samt sålt den för 8 000,- ska du bokföra följande.

D 1930   8 000,- (eller annat konto du fick in pengarna på)

K 1220 10 000,- (eller annat konto du bokfört inventarien på från början) för att få bort den ur anläggningsregistret

D 1229 10 000,- för att få bort avskrivningarna eftersom du inte längre har inventarien

K 3973   6 600,- vinst avyttring inventarier

K 2610   1 400,- utgående moms (om inv inte är momsbelagd tar du hela 8 000,- på 3973)

//Tina

NY MEDLEM

Hej

Har redan bokfört försäljningen så här...

Ska jag boka om detta för att sedan boka på ditt sätt??

Eller kan jag gör på något annat sätt??

NY MEDLEM

Hej,

Jag bör boka om den enligt min mall för att det ska bli rätt i redovisningen och i anläggningsregistret. Jag har dock ett annat program än du, så jag vet inte om det finns ett enklare sätt än att boka bort den gamla verifikationen och göra en ny. 

//Tina

CONTENT PRODUCER

Hej!

Lättast är att precis som Tina H skriver, göra en korrigering under Bokföring - Verifikationer.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Hej igen

Personen som köpte inventarien betalade en faktura som jag sedan stämde av via kassa/bankhändelser.

När jag nu går in på verifikationen och trycker på knappen "åtgärder" får jag endast valet "korrigera momskod".

"Korrigera bokföringsuppgift" som i vanliga fall finns med är borta.

När jag går in på kassa/bankhändelser och väljer den aktuella bankhändelsen och klickar på fakturan så finns knappen "åtgärder" där finns även valet "kreditera"...

Ska jag göra så att jag krediterar fakturan i sig???

Måste jag in och korrigera verifikationen på något sätt???

CONTENT PRODUCER

Hej!

Just kundfakturor kan du endast korrigera momskoden på.

För att slippa skapa en kreditfaktura och en helt ny kundfaktura skapar du istället en ny verifikation där du debiterar konto 3051 som du använde i ditt exempel och istället konterar med rätt bokföringskonton.
Kontrollera att verifikationen hamnar på rätt datum.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Tack för svaren 🙂