Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokförd på fel datum - eEkonomi

Faktura gjord i rätt månad men betalningen bokförd i fel månad. Hur rättar jag till det? Driver AB. Faktura konton1510 d3054 kBetalning bokförd1510 k1930 d
5 SVAR 5
NY MEDLEM

Re: Bokförd på fel datum - eEkonomi


Ett sätt är att blunda, göra en mental notering om vad som hänt och sedan har felet rättat till sig själv efter en månad.
//L
NY MEDLEM

Re: Bokförd på fel datum - eEkonomi

Nja..
men det borde ju gå att byta datum på inbetalningen
ANSTÄLLD

Re: Bokförd på fel datum - eEkonomi

Hej Linda,

Det bästa och lättaste sättet att åtgärda detta är under Kassa - och bankhändelser.Välj först ditt konto inbetalningen bokfördes mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser. Du kan sedan klicka på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger. Klickar du på ångra matchning så skapas en korrigeringsverifikation som vänder bokningen för inbetalningen och kundfakturan får status obetald igen. 

Du kommer nu se transaktionen men ute till höger finns nu knappen Matcha istället. Klickar du på raden igen så kan du ändra bankhändelsen och där ändra datum. Välj det datumet som inbetalningen skedde och spara. Klicka sedan på matcha och välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura, välj kundfakturan det gäller och bokför. Kollar du på verifikationerna som skapades nu så ska inbetalningen ha fått rätt datum 🙂

Hoppas detta löste ditt problem, annars får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 
/My 
NY MEDLEM

Re: Bokförd på fel datum - eEkonomi

Hej,
Har ett liknande problem bara det att jag bokförde en utbetalning från skattekontot i november ett år framåt i tiden.. då saknas ångraknappen när jag går in under kassa -och bankhändelser. Hur gör jag för att ta bort verifikationen? 
Mvh
Gustav
NY MEDLEM

Re: Bokförd på fel datum - eEkonomi

Hej gurra

Den händelsen du bokade framåt i tiden, visst skapades den under Bokföring - Verifikationer?
Gå dit och öppna den felaktiga verifikationen - åtgärder - skapa korrigeringsverifikation - bocka i alla rutor (ska finnas en för varje konto) och välj sedan bokför.
Då nollas den felaktiga händelsen på det datumet du valde fel.

Skapa sedan ny med rätt datum.

Ha en trevlig dag!