Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföring av en samlingsfaktura för Business Card - eEkonomi

Hej,

Jag har en fråga som avser hur jag på bästa sätt skall bokföra min samlingsfaktura för Business Card (från Handelsbanken).

Jag får fakturan en gång per månad och denna månadens faktura innehåller t ex tre olika poster; 2 st affärsluncher och 1 st årsavgift för kortet.

Jag kommer använda Business Card till bl a affärsluncher, inköp av resor och hotell men även inköp av kontorsartiklar så undrar jag hur jag skall bokföra för att kunna ha kontroll samtidigt som jag har spårbarhet. Jag vill ju inte enbart göra avstämningar hela dagarna, tex om jag skulle ha 10 st affärsluncher en månad + 5 st hotellkvitton blir det många verifikationer att gå igenom manuellt.

Mvh Henrik
22 SVAR 22
NY MEDLEM

Re: Bokföring av en samlingsfaktura för Business Card - eEkonomi

Hej!

När fakturan från banken kommer så kan du dela upp fakturabeloppet på olika konton beroende på vad fakturabeloppet avser. I programmet gör du detta när du registrerar leverantörsfakturan. Du anger först totalbeloppet, sedan delar du upp beloppet på en rad för varje konto som behöver användas.

Konton som kan bli aktuella att använda utifrån de utgifter du nämner är 6071, 6072 (representation, affärsluncher), 5830 (resekostnader) och 6110 (kontorsmaterial).
NY MEDLEM

Hej Per,

Tack för ditt svar. Det låter som en bra och enkel lösning på min fråga.

Mvh Henrik
CHAMPION

Detta skulle behöva en bättre rutin, idag är denna faktura på 2 sidor för mig.
NY MEDLEM

Hej!
Jag har samma fråga men undrar också hur jag bokför momsen?
NY MEDLEM

Moms på inköp bokförs normalt på konto 2641. I vissa fall kan även andra bli aktuella, till exempel vid inköp från annat EU-land och vid inköp av byggtjänster.

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra kreditkortsfaktura.

Hej, jag undrar vilket debetkonto jag använder när jag bokför en kreditkortsfaktura? Eftersom att inköpen som gjorts på kortet är helt skilda och normalt inte skulle bokföras på samma konto. Tack för svar. /Hannah
NY MEDLEM

Jag tror att du får svar på din fråga här. Har du följdfrågor får du gärna återkomma i denna tråden.

/Annie
NY MEDLEM

Jag önskar att det gick att föra in/registera de inköp man gör på företagskortet (inköp mot kvitto) i förväg (löpande). Dvs inte behöva vänta till kortfakturan kommer. När fakturan sen kommer är det bara att matcha av snabbt. Eller har jag missat något? Går detta att göra?
ANSTÄLLD

Hej!

Jag tar ut ditt inlägg för det finns en annan tråd här i forumet där jag tror du hittar svaret på din fråga.

Mita Referera till det nya ämnet här: Registrera inköp på företagskort i förväg - eEkonomi