Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring klientmedelskonton/överföra provision från klientmedelskonton till företagskonto

Hej

 

Efter årsskiftet kommer jag och min kompanjon övergå till ett renodlat franchiseupplägg i vår verksamhet (vi är fastighetsmäklare). Detta innebär även ett mer omfattande bokföringsarbete än tidigare. Vi har varsitt klientmedelskonto i SEB som vi också kommer att ta över redovisningsansvaret över. 

 

Jag antar att dessa båda klientmedelskonton ska bokföras precis som vi redan gör med företagskonto, sparkonto och skattekonto? 

 

Går det att lägga upp klientmedelskonton i eekonomi? Eller hur fungerar detta rent redovisningsmässigt?

 

Ytterligare en frågeställning som har uppkommit är hur vi redovisar provisionsintäkter från våra respektive klientmedelskonton och vårt företagskonto? Är det bästa att överföra vår provision (ur inbetald handpenning) från respektive klientmedelskonto direkt till företagskontot? Hur ska man i så fall bokföra detta? Eller är det bättre att skapa en kundfaktura i eekonomi och därefter föra över provisionen från klientmedelskonto till företagskonto?

 

Vi är naturligtvis måna om att allt ovan görs rätt och riktigt rent bokföringsmässigt.

 

Förslag mottages tacksamt!

 

Mvh

 

Jesper

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

5 SVAR 5

Hej!

 

Ja, det är lite klurigt. Jag har två mäklarfirmor som kör i Visma eEkonomi. Upplägget blir att vi bokför företagskontot som vanligt. Klientmedelskontot är dit handpenningen går och när tillträde sker så lämnas en avräkning till er säljare, ni tar ert arvode och för över till företagskontot och resterande del går till säljaren.

 

Insättningen på företaget bokförs antingen mot kundfordringar eller om försäljning och tillträde sker samma månad så kan det intäktsföras vid överföringen.

 

Nu vet jag inte vilket franshisebolag det är men de flesta mäklare måste väl använda ett mäklarsystem där man håller koll på avtal och kunder mm? De program som jag kommit i kontakt med har tyvärr inte haft någon möjlighet att integreras med bokföringen utan jag har lagt in dem manuellt. Jag har gjort bokföringsförslag för dessa och kunden printar ut alla fakturor en gång i månaden och jag lägger in dem som manuella verifikationer efter den mall jag gjort. 

 

Kundfordringarna stämmer jag av varje månad i excel och intäkterna stäms av mot rapporter från mäklarsystemet. I början så diffade det lite här och var men efter några månader fick man till bra rutiner så det stämmer numera nästan alltid på kronan. 

 

Klientmedelskontona tar vi ett kontoutdrag på varje månad och varje mäklare skriver vilka objekt det är som ligger öppna och belopp på respektive. Detta ska alltid stämma mot saldot på kontot. Sen bokför jag så att saldot på klientmedelskontot stämmer varje månad och så bokförs det mot konto 2420. 

 

Klientmedelskontona ska i årsredovisningen ligga som redovisningsmedel och för att det ska hamna där så kan du använda konto 1990 och däromkring för klientmedelskonton. 

 

Om du behöver hjälp att lägga upp mallar och rutiner så är du välkommen att höra av dig. Mäklarfirmor kommer ofta upp i lite högre omsättning inom några år så det blir tvång på revisor. Skulle rekommendera att ta hjälp av en redovisningskonsult i bokslutet för att säkerställa att det blir korrekt.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa

 

Vilket bra svar, stort tack!

 

Kan du hjälpa oss att komma igång med rutiner för hur detta ska bokföras på bästa sätt genom eekonomi är vi väldigt intresserade av din hjälp. Vi kan även behöva hjälp med bokslut framöver. Tanken är att vi ska övergå till ett renodlat franchiseupplägg strax efter nyår. 

 

Hur kontaktar vi dig?

 

Med vänlig hälsning 

 

Jesper Havsberg & Linn Warnö

 

 

Javisst! Mejla mig på lovisa.ljungvall@revidera.se

 

Det är smidigt att samarbeta i eEkonomi. Jag skickar en förfrågan om samarbete och därefter kan jag logga in från min byrå och se allt som du ser. Då kan jag göra en bedömning av hur du arbetar idag och ge lite tips. Jag kan lägga upp lite mallar och konton som kan vara bra för just en mäklarfirma. Och så kan jag skriva lite mer utförligt om upplägg som kan vara bra för er.

 

För att kunna skicka en förfrågan så behöver jag namn och organisationsnummer på bolaget. 

 

Med vänlig hälsning

 

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa

 

Detta låter bra, vi återkommer till dig som senast strax efter årsskiftet. Vi kommer definitivt behöva hjälp med hur detta ska skötas på bästa sätt.

 

Med vänlig hälsning

 

Jesper Havsberg & Linn Warnö

Ni är välkomna att höra av er! Jag såg att ni inte befinner er så långt ifrån mig. Jag sitter på Skaftö. Jag kan hjälpa er med det mesta på distans men om det behövs så finns möjligheten att jag kommer upp till er en dag just i starten 🙂 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100