Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört faktura som betald på fel år - eEkonomi

Jag bokförde av misstag en kundinbetalning som gjordes under år 2018 med dagens datum (2019-01-13). Fakturan ligger alltså som betald, men med vernr 1 år 2019. Kan jag på något sätt rätta misstaget och få in inbetalningen på år 2018 istället?
3 SVAR 3

Antagligen inte om du har eEkonomi och använder du Visma Administration så har du samma problem om du kört ut journalen och godkänt den. Det man får göra är att helt enkelt bokföra den manuellt i december och backa den manuellt i januari. Dessutom så får man ha koll på "diffen" man får på kundfordringar per 1231. Du är inte först och inte sist med att göra så här. Man brukar även kunna knacka bort betalningar per typ 1228 och missar att ändra året så att det blir 191228 istället för 181228... Då har man diffen hela året men det funkar ju det också. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, så snällt att du besvarade min fråga. Tidigare hade jag e-conomic och där kunde man kontrolläsa bokföringstransaktionerna och först därefter godkänna dem för definitiv bokföring. Jag får tydligen skärpa mig 🙂
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Ginja! 

Vill komma med ett litet tips eftersom du har Visma eEkonomi. 
Har du av misstag registrerat en faktura som betald på fel datum så går det att ångra den betalningen 🙂 

Gå in under Kassa- och bankhändelser, välj kontot som fakturan betalades mot och se till att du har valt januari 2019 som period. Klicka på raden för betalningen och välj Ångra matchning. Då sätts fakturan som obetald igen, och du kan registrera den som betald på rätt datum. 

I hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar kan du få fler tips om hur du rättar när något har blivit tokigt!