Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför rabatt för köp med eget utlägg

Hej!

Jag försökte bokföra ett inköp jag gjort med egna pengar där det var en rabatt på köpet, och när jag kollat i olika trådar står det att jag ska använda konto 4731 (alt 4732) men ingen av dessa konton är tillgängliga för mig i programmet när jag gör en manuell verifikation. Varför är de inte det? Jag har ändå förstått det som att jag ska bokföra inköp jag gjort från mitt privata konto med 2018 kredit och sen t.ex. 5400 förbrukningsinventarier i detta fallet och 2641 ingående debiterad moms. Varför kan jag inte bokföra rabatten?

5 SVAR 5
Bertil73
MEDLEM

Kontot är sannolikt inte aktiverat. Gå in under Inställningar -> Kontoplan. Kryssa i rutan för "Visa även inaktiva poster". Leta upp kontot i listan, klicka på kontonumret och kryssa sedan i rutan för "Aktiv" innan du trycker Spara. Nu ska du se kontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

hittade, fast under några andra siffror.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du behöver/skall inte bokföra rabatten som du fått. Bokför kostnaden minus rabatten och momsen efter rabatt. Dett skall vara redovisat på kvittot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

är du säker? på kvittot står det att summan av momsen är den för hela beloppet innan rabatten dragit, och det är vad jag läst på andra inlägg?

Lägg rabatten på konto 5400! Det ska ligga på samma konto som övriga inköpet. 
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100