Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Kassa till 1930

Jag har ett kassasystem som är så smart att efter varje dagsavslut lämnar den ifrån sig vart jag ska bokföra, tex.
Kassakvitto 15

2421: (-400)
3051: (-3144,8)
2611: (-786,2)
1910: +870
1910: +3461
(antar att ena är kontant och det andra kort)

När jag sedan bokför detta så läggs den debiterade utgående momsen som ett minus, alltså ju mer jag sålt desto mer ska jag få tillbaka från staten eftersom det läggs på minus. Men då blir det ju fel? för när jag säljer ska jag betala till staten?


När jag sedan bokför inbetalningen från denna dag på mitt konto har jag gjort som nedan:
1930: +3461
1910: -3461

har jag gjort fel då? och hur gör jag annars? och varför läggs den utgående momsen på minus? Tänker om jag måste bokföra bort momsen i samma veva när jag bokför till 1930?

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Gällande momsen så betyder minuset att det bokförs i kredit. De konton som börjar på 3 ökar i kredit och även om just momsen är lite svår så ska det vara korrekt.

Jag tycker att det ser helt rätt ut så som du gör.
Försäljningen har ju skett den dagen då kassarapporten har kommit även om du inte har fått in pengarna på ditt bankkonto än. 
Vill du inte bokföra på 1910 två gånger skulle du kunna bokföra på något konto för fordran, till exempel 1580.

Då byter du ut 1910 som motsvarar banken i första verifikationen och sen när du får in pengarna bokför du 1930 debet och 1580 kredit.

/Anna 
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~