Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra TryggPlan för aktiebolag för delägare

Är lite osäker på hur jag ska bokföra min TryggPlan från SEB som består av flera delar. Jag har ett aktiebolag och äger mer än 50% av aktierna.

Detta är delarna som ingår samt ev konto:

Ålderspension Fondförsäkring 7412
Sjukförsäkring 7622
Premiebefrielse ?
Tjänstegrupplivförsäkring 7581
Olycksfallsförsäkring ?
Vårdförsäkring ?

Samt vilka delar jag måste ta upp till löneskatt, jag gör detta en gång per år.
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Vi behöver hänvisa dig till skatteverket för att ta reda på hur du ska bokföra detta.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Synd att Visma inte kunde ge ett bättre svar än så här. Inte alls samma kvalité på svar som i övriga trådar.

Trådskaparen... har du kommit till rätsida på dina frågor?
Fd medlem
Inte tillämpbar

@kanoute

Så här gjorde jag:

Ålderspension Fondförsäkring 7410 D
Sjukförsäkring 7622 D
Premiebefrielse 7410 D
Tjänstegrupplivförsäkring 7581 D
Olycksfallsförsäkring 7583 D
Vårdförsäkring 7622 D
Thomas51
CHAMPION

Det brukar komma ett årsbesked från TryggPlan, där framgår hur mycket som är avdragsgillt och underlaget för löneskatt, det står också hur stor del av vårdförsäkringen som är avdragsgill och hur mycket av den som ska förmånsbeskattas.
HAK__1
UTFORSKARE

Bumpar till den här tråden. Är det här korrekt att bokföra fakturorna för sjukförsäkringen mot samma konto som sjukvårdsförsäkringen (vårdförsäkring)?

Eller ska fakturorna för sjukförsäkringen bokföras mot 7410?

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror på vilken skatteklass sjukförsäkringen tillhör, så jag rekommenderar dig att kolla på försäkringsfakturan alternativt kontakta försäkringsbolaget för att avgöra om det bör bokföras som en pensionskostnad eller inte. Om det tillhör skatteklass T eller P så skall normalt sätt det hanteras som pensionskostnad ( tex mot 7410 ) och skall därmed öka underlaget för särskild löneskatt. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jag förstår!

Jag ringde SEB och fick svar att hos dom räknas det till skatteklass Tjänstepension. Tolkar jag er rätt då att det ska bokföras mot konto 7410?

Hej igen!

 

Ja det stämmer fint, och det skall därmed ingå i underlaget för beräkningen av särskild löneskatt. 

Ha det fint!

 

Josefine

Tack så mycket för hjälpen!