Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra affärsövertagande, ej betald från företagets bankkonot - eEkonomi

Hej,

Jag har mot 300 000 kr överagit en rörelse (köpt ett kafé) (hyreskontrakt och inventarier), inte själva byggnaden alltså, för 300 000 kr. Ingen moms på detta tydligen.

Pengarna betalades inte från aktiebolagets bankkonto, utan från privata pengar (vilket jag nu inser var ett misstag, då jag är van vid enskilt bolag).

40 000 kr betalades in handpenning och sedan 260 000 kr.

Är det lämpligt om jag bokför de 300 000 kr som en skuld till mig som ägare?

Hur bokför jag i så fall skulden och sedan själva betalningen för affärsövertagande?

Tacksam för svar./Olof
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Olof!

Om du använde dina privata pengar så är det riktigt att detta ska bokföras som en skuld till dig.

En verifikation skulle kunna se ut så här:
2893 kredit 300 000
1220 debet 150 000
1353 debet 150 000

Konto 1220 är för inventarier, men varierar beroende på typ av inventarier.
Konto 1353 är för hyreskontraktet, men det finns lite om och men där. Lär gärna mer i tråden Bokföra köp av hyreskontrakt i Visma eEkonomi.


När du sen betalar till dig privat så bokförs det:
1930 kredit
2893 debet

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar. Kan du även svara på hur man brukar gå tillväga för att värdera inventarier som man ej vet inköpspriset på? Betalade 300 000 kr i klumpsumma för hyreskontrakt och inventarier. Grovt uppskattat tror jag inventariernas värde motsvarar ca 10 % av köpesumman, men är inte säker på vad som godkänns som värdering. Alla inventarier (kyl, frys, mikro, diskmaskin är begagnade och relativt gamla).

Tacksam för svar. /Olof

Hej igen!

Inventarierna ska värderas till marknadsvärdet, alltså vad de skulle kosta om du sålde dem.
/Anna

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~