Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra arbetsgivardeklaration med missat lönebesked

Hej!

Jag har glömt att inkludera en person i en tidigare arbetsgivardeklaration, och därmed betalat ut för lite till skatteverket. Nu har jag gjort korrigeringen i arbetsgivardeklarationen, men jag undrar hur man bokför den månadens arbetsgivardeklaration.

När jag matchar 1630 (k) med arbetsgivardeklarationen för den månaden (alltså 2731 och 2710 - d) får jag en mellanskillnad. Visma föreslår att jag lägger till den på 1630, men stämmer det? För då kommer 1630 i balansräkningen inte stämma med vad som står i Skatteverket. 

Om vi ponerar att 1630 ska ha överskottet, vilket konto ska jag kreditera - är det 2510 Skatteskulder?

Tacksam för svar!

/Kristofer

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Om du "bara" missade personen vid arbetsgivardeklarationen men hade bokfört lön, skatt och AGA vid utbetalningstillfället så har du beloppen för innehållen skatt och arbetsgivaravgift kvar på kontona 2710 och 2731. Du får gå tillbaka till din verifikation för lönerna och stämma av att diffen är den missade personens belopp. 

Hej,

Tack för ditt svar. Yes, så är det, kontona 2710 och 2731 stämmer, och diffen är den personens belopp. Men när jag väl ska matcha utgiften från 1630 med arbetsgivardeklarationen för den månaden uppstår denna diff, som jag inte vet hur jag ska kompensera när jag lägger till en bokföringshändelse. Ska jag debitera 1630 och kreditera 2510? 

Tack för hjälpen!

Nej 2510 har inget med saken att göra. Det är väl bara tillägget till arbetsgivardeklarationen du nu ska bokföra? Då ska 1630 krediteras och 2710 och 2731 debiteras med den personens belopp, som ju tidigare inte var bortbokade - om du inte felaktigt bokade bort mer än du lämnat arbetsgivardeklaration för.

Om du tidigare bokförde hela deklarationen som den skulle ha varit är det ingenting att bokföra nu när du gjort rättelsedeklarationen, allt är i så fall redan bokfört! 

Hej igen,

1630 behöver faktiskt krediteras. Förlåt, jag kanske uttryckte mig lite klantigt, ska försöka göra det lite tydligare:

1. September 2019: jag glömde skapa lönebesked för en person, fastän jag betalat ut lönen. 2710 och 2731 är då i underskott.

2. Oktober 2019: jag skapade arbetsgivardeklarationen i visma, deklarerade till skatteverket och betalade alltså ut fel arbetsgivaravgift och skatt.

3. November 2020: jag insåg mitt fel, och åtgärdade lönebeskedet. 2710 och 2731 blev då rätta, men 1930 är egentligen i överskott (för jag betalat ut för lite till skatteverket).

4. Januari 2021: jag matchar 2710 och 2731 från "konto och bankhändelser" > "skattekonto" med lönebeskedet. då ligger 1630 i underskott, jämfört med de korrekta värdena i 2710 och 2731. Jag behöver alltså skapa en ny bokföringshändelse i verifikationen för att kompensera överskottet i 1630. Visma föreslår då 1630 (d) med överskottets summa, och jag behöver kreditera ett konto.

Mina frågor är:

1. Ska 1630 verkligen krediteras med överskottet? För då kommer saldot för 1630 inte matcha det som står i skatteverket.

2. Vilket konto ska jag debitera?

Om 1630 inte borde debiteras, borde jag göra manuella verifikationer för det hela? I så fall, hur skulle denna se ut?

Hoppas det blev lite tydligare!

Tack igen för din hjälp,

Kristofer

Hej

Jag tolkar det du skriver som att du i november 2020 la till det missade lönebeskedet (från september 2019) och att du då i december 2020 deklarerade för både det missade och de verkliga lönerna utbetalda i november. Är detta korrekt uppfattat? 

Mellan september 2019 och oktober 2020 hade du då ingen diff på 2710/2731 eftersom programmet inte "visste om" den där missade lönen - men då borde du haft en diff på bankkontot 1930 i stället... 

Hej,

Jag deklarerade inte lönebeskedet till skatteverket i december , ändringen skedde bara i visma. Alltså betalade jag aldrig in mellanskillnaden till skatteverket.

Jag vill bara tillägga att mitt räkenskapsår slutar i juni, så ändringarna som skedde i höst har ingen påverkan på föregående års deklaration.

Då ska du ju alltså göra deklarationen och betala in mellanskillnaden till Skatteverket. Du bokför deklarationen D2710 D2731 K1630 och betalningen D1630 K1930. 

Yes, det har jag redan gjort. Men det hjälper inte för att matcha kontona för den månaden i visma.

Hej!

Som jag tolkar det stämmer inte beloppet på Skattekontot mot beloppet i Arbetsgivardeklarationen och därför kan just den händelsen inte matchas? Allt är förmodligen korrekt bokfört? annars borde det vara två konton i din bokföring som inte stämmer.

Lättast är att kontakta mina kollegor på supporten så kan de kika hur du har gjort: https://vismaspcs.se/kontakta-oss

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~