Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra årets resultat - eEkonomi

Hej!

Gällande bokföring av årets resultat för aktiebolag. Ska manbokföra resultatet före eller efter skatt?

Dvs. det belopp som ska bokföras på 8999 samt 2099

Efter man har bokfört resultatet hur bokför man sedan skatten på dito?

Har inte deklarationstilläggeti visma.
9 SVAR 9
NY MEDLEM

Re: Bokföra årets resultat - eEkonomi

Du bokför lämpligast skatten först på t.ex. 8910/2512. Det som sedan blir över bokför du som årets resultat.

Håller med Annika. Man räknar alltid ut skatten först innan man bokar upp resultatet!
NY MEDLEM

Tack för bra och tydligt svar!
NY MEDLEM

Tack för att du bekräftade uppgifterna!
NY MEDLEM

Hej,

jag undrar egentligen om samma fråga dock så tror jag att det ser lite konstigt hos mig då när jag tittar på resultaträkningen för mitt förra räkneskapsår så ser resultatet före skatt och beräknat resultat ha samma belopp, är det inte fel då? När ni pratar om skatt ovan så antar jag att ni menar preliminär F-skatten? den har jag bokfört månadsvis på konto 2518 (där skatten ligger just nu med
totalt belopp 49752 kr som syns i balansräkning men den riktiga skatten kommer att bli mer än så mitt resultat har blivit högre än vad jag uppskattat från början).

Måste jag själv göra en ny beräkning på exakt 22% av resultatet? och boköföra den först?

Kan ni visa hur man bokför skatten?

Tacksam för svar
Mvh
Alex
ANSTÄLLD

Hej Alex,

Vi börjar med varför du har samma summa på resultat före skatt och beräknat resultat på din resultaträkning. Det beror på att du i ditt program aldrig då bokförde årets skatt som en manuell verifikation. 
Det finns ett färdigt bokföringsförslag för detta som enbart heter årets skatt och då debiterar konto 8910 och krediterar konto 2510. 

Innan du bokför årets resultat och avslutar ditt år ska du skapa en manuell verifikation där du hämtar detta bokföringsförslag. (detta gäller då du har eEkonomi bokföring och inte har deklarationsmodulen)

Min kollega Sanna beskriver detta jättebra i tråden Bokföra årets resultat och skatt i ett aktiebolag
Längst ned i hennes tråd sammanfattar hon skatteflödet i ett aktiebolag och hänvisar där även till ytterligare trådar i ämnet.

Hoppas denna hjälper dig!

/Cecilia
NY MEDLEM

Hej Cecilia,

Tack för hjälpen. jag använde 2512 beräknad inkomst skatt enligt nåt annat inlägg. antar att det är rätt? skapade en manuell verifikation för årets skatt, men jag undrar om jag gjort rätt med att skriva in ören också? se bild:

Undrar också om det är OK att mina intäkter innehåller ören och som minskas med beloppet under konto 3740 och därmed får jag 924 173, 08 Ej helkronor. 

Jag räknade alltså skatten också på ett belopp när jag drog bort alla kostnader och löner som innehåller ören. är det rätt ändå eller måste det vara helkronor man bokför i årets skatt?

Mvh
Alex
NY MEDLEM

Hej,

Har du möjlighet att kommentera mitt inlägg gällande kronor och ören? är det OK att reslultat räkningen innehåller siffror med ören?

/Alex
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Alex,

I programmet går det jättebra att ha med ören på dina bokningar.
Hittar ingen text om det är okej eller inte förutom en text från Skatteverket gällande öresavrundning på mervärdesskattedeklarationen och där ska det inte vara med.

Vet inte om nån annan användare på forumet kanske vet om det är korrekt eller ej.

ha en bra dag!

/Cecilia