Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra årets resultat - eEkonomi

Hej,
Jag skall avsluta min EF och fortsätta via mitt AB.
Jag försöker att göra ett förenklat årsbokslut på min EF redan nu i januari, eftersom den enskilda firman är avregistrerad hos bolagsverket samt skatteverket och därför vill jag göra förenklat årsbokslut redan nu. Men detta visade sig vara svårt. Först påstår eEkonomi att jag inte har något resultat att bokföra då den står på 2015-12-31. Jag får själv ändra till år 2016 till dagens datum men det går ej att göra ett årsbokslut då den säger att "går ej att låsa bokföringen, avbryt och försök igen" Vad skall jag göra?

Hälsningar Jimmy
5 SVAR 5
ANSTÄLLD

Re: Bokföra årets resultat - eEkonomi

Hej!

Det låter som att du redan bokfört resultatet med hjälp av programmets bokföringsförslag, för just de meddelanden du får då brukar uppstå om man försöker göra det en andra gång. Året låses nämligen automatiskt efter att man bokför årets resultat. Kan du kontrollera dina verifikationer för 2015 och se om Årets resultat finns med där?
NY MEDLEM

Hej,

Alltså 2015 så bokförde jag "bokföring av årets resultat" den ligger där som en verifikation. 1/1 2016 så gjorde jag en verifikation för "tidigare års resultat" vill sedan göra bokslut men det går inte..

ANSTÄLLD

Eftersom årets resultat är det sista du bokför så bör bokslutet göras innan du bokar upp resultatet. Bokföringen av årets resultat bör alltså vara det sista du gör i ditt bokslut.

Om du nu ändå har saker som måste bokföras på 2015 kan du låsa upp bokföringen för 2015 under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
NY MEDLEM

Förstår inte, alltså 2015 har jag gjort bokslut med "bokföring av årets resultat" som sista verifikationen. 2016 så startar jag med verifikationen "överföring av tidigare års resultat" och sedan har jag tagit emot en inbetalning av en faktura, vill sedan göra bokslut igen alltså bokföring av årets resultat 2016, eftersom jag inte skall använda min EF längre.
ANSTÄLLD

Aha, då har jag missuppfattat! Jag förstod inte att det var resultat för 2016 du ville bokföra. Jag testade också detta, men får samma fel. Jag skulle därför råda dig att bokföra resultatet manuellt, alltså utan att använda dig av bokföringsförslaget. Jag har rapporterat problemet vidare till vår utvecklingsavdelning.