Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle1
NY MEDLEM

Bokföra årets resultat

Är det i Bokföring/Verifikationer som jag ska bokföra årets resultat tex. Konto 2099 Kredit 10 000 och konto 8999 Debet 10 000 om mitt aktiebolag har gått med 10 000 kr i vinst? Och det är det sista jag ska göra innan jag kan "låsa bokföringsåret". Eller är det något mer jag borde tänka på?

1 GODKÄNT SVAR

Hej Isabelle,

Det framgår inte riktigt om du har deklarationstillägget eller ej men om du inte har det så behöver du bokföra årets resultat själv och detta gör du, precis som du är inne på,  med hjälp av en manuell verifikation. 

Skickar med dig en länk till checklista årsavslut som du eller någon annan kanske kan ha nytta av. 

Önskar dig en riktigt fin jul och välkommen tillbaka till forumet. 

Tinna

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Isabelle!

Vi har skrivit ett användartips som heter Bokföra årets resultat som beskriver hur du ska göra och vad du behöver tänka på. 

OBS! Notera att om du har Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag så behöver du inte bokföra årets resultat manuellt, programmet gör det åt dig automatiskt när du låser deklarationen.

Ha en fin dag och God Jul

Tinna

Jag har hittat o läst en del länkar om att bokföra resultat. Min fråga var om det är korrekt att göra det under bokföring verifikationer, om det är något särskilt att tänka på när man bokför/matchar.

Hej Isabelle,

Det framgår inte riktigt om du har deklarationstillägget eller ej men om du inte har det så behöver du bokföra årets resultat själv och detta gör du, precis som du är inne på,  med hjälp av en manuell verifikation. 

Skickar med dig en länk till checklista årsavslut som du eller någon annan kanske kan ha nytta av. 

Önskar dig en riktigt fin jul och välkommen tillbaka till forumet. 

Tinna