jag undrar hur jag ska bokföra återbäring från skatteveket för rutavdrag jag har fått in? Jag använder bokslutsmetoden och har en enskild firma. tack för svaret George
sorry jag utryckte mig fel.. klart man inte kan få det 🙂
Hej George
Hm, nu blev jag lite konfunderad – om du ursäktar - återbäring från skatteverket för rutavdrag? I din roll som företagare har du väl inte någon rätt till rutavdrag – eller har jag fått det alldeles om bakfoten?
Den situationen jag kan se är att du som företag gjort ett jobb åt en kund (privatperson) – där KUNDEN anser sig ha rätt till RUT-avdrag och där ditt företag får ersättning från skatteverket för KUNDENS RUT-avdrag. I princip har du gjort ett jobb där du får en delbetalning direkt från kunden – och sedan resterande delbetalning från skatteverket. Har jag då uppfattat din fråga rätt?
Mvh Roffe
hej hej.. det är jag som utryckt mig klumpigt.. du har helt rätt i din tolkning.. jag har gjort jobbet åt en privatperson. Med vänlig hälsning
Hej George
Sorry, det kom lite emellan. Nu är jag ingen expert på detta och jag noterar nu att du tydligen kör med eEkonomi och då vet jag om möjligt ännu mindre.
Jag kör med Adm 500 men då jag förr eller senare sannolikt kommer att hamna i samma frågeställning som du är din fråga intressant även för mig. Men då det hänger lite på vilka konton som du har aktiverade i ditt bokföringsprogram etc. undrar jag om inte du kan få lite ledning av informationen på länken http://www.redovisningsguiden.se/kontering:fakturamodellen – börja med att kolla den. Även om vi kanske har lite av ordspråket att en ”blind leder en blind” så skall det väl gå att undvika ”gropen” med så många kompetenta experter runt ikring.
Mvh Roffe
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.