Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra återbäring från skatteveket för rutavdrag

jag undrar hur jag ska bokföra återbäring från skatteveket för rutavdrag jag har fått in? Jag använder bokslutsmetoden och har en enskild firma. tack för svaret George

9 SVAR 9

Har du beviljats rut avdrag som näringsidkare? För vad?

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

sorry jag utryckte mig fel.. klart man inte kan få det 🙂

Roffe_3
NY MEDLEM

Hej George

Hm, nu blev jag lite konfunderad – om du ursäktar - återbäring från skatteverket för rutavdrag? I din roll som företagare har du väl inte någon rätt till rutavdrag – eller har jag fått det alldeles om bakfoten?

Den situationen jag kan se är att du som företag gjort ett jobb åt en kund (privatperson) – där KUNDEN anser sig ha rätt till RUT-avdrag och där ditt företag får ersättning från skatteverket för KUNDENS RUT-avdrag. I princip har du gjort ett jobb där du får en delbetalning direkt från kunden – och sedan resterande delbetalning från skatteverket. Har jag då uppfattat din fråga rätt?

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

hej hej.. det är jag som utryckt mig klumpigt.. du har helt rätt i din tolkning.. jag har gjort jobbet åt en privatperson. Med vänlig hälsning

Beloppet du nu får är ju detsamma som du reducerat kundens ursprungliga faktura med för rut arbetet.
Svaret blir beroende av hur den fakturan är skriven.

Om du kan beskriva det går det att ge ett korrekt svar

Mikael Pettersson
Roffe_3
NY MEDLEM

Hej George

Sorry, det kom lite emellan. Nu är jag ingen expert på detta och jag noterar nu att du tydligen kör med eEkonomi och då vet jag om möjligt ännu mindre.

Jag kör med Adm 500 men då jag förr eller senare sannolikt kommer att hamna i samma frågeställning som du är din fråga intressant även för mig. Men då det hänger lite på vilka konton som du har aktiverade i ditt bokföringsprogram etc. undrar jag om inte du kan få lite ledning av informationen på länken http://www.redovisningsguiden.se/kontering:fakturamodellen – börja med att kolla den. Även om vi kanske har lite av ordspråket att en ”blind leder en blind” så skall det väl gå att undvika ”gropen” med så många kompetenta experter runt ikring.  

Mvh Roffe

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad jag kan se George så jobbar du i Visma eEkonomi Bokföring, där finns ingen hantering av kundfakturor.
I Visma eEkonomi (standardversionen) och i Visma Administration 500 finns hantering av RUT-fakturor. Då skapar du kundfakturor med information om att det är en RUT-faktura och information om hur mycket kunden ska betala och hur mycket som avgår i skattereduktion. Inställningen görs i företagsinställningarna, i båda programmen.

En sådan kundfaktura bokförs normalt sett precis som en vanlig kundfaktura, försäljningen och momsen blir densamma. Skillnaden är att du först får en del av betalningen från kunden och därefter får resten från Skatteverket (så länge som inte avdraget avslås).
Arbetar du med kontantmetoden(bokslutsmetoden) så får du dela upp försäljning och momsen på delen som kunden betalar och Skatteverket betalar.

Tveka inte att höra av er om ni har följdfrågor!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har Visma eEkonomi (standardversionen), fått ett för högt belopp från skatteverket vid begäran av RUT avdrag. Jag har nu betalat tillbaka beloppet till skatteverket. Mitt företagskonto på SEB är kopplat till Visma. Jag har nu betalningen vilande i ej bokförda bankhändelser i Visma. Hur hanterar jag denna betalning? Jag undrar även hur jag hanterar den betalning jag fått från Skatteverket?
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej RF RENT O FINT, 

För att lättast hantera detta gör du enligt nedan. 

1. Gå till Kassa och Bankhändelser och klicka på Matcha på betalningen du fått från skatteverket. Matcha mot bokföringshändelsen Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket och välj vilken kundfaktura det gäller, då kommer fakturan känna av vilket belopp som ska bokföras mot kundfakturan och resterande belopp som blir över hamnar under Belopp kvar att stämma av (Detta belopp att stämma av bör vara samma som det du betalat tillbaka till skatteverket igen). 

2. Klicka på Ny bokföringshändelse för att bokföra dem pengarna som är kvar att stämma av, välj Övrig insättning och egen kontering så du kan kontera dessa pengar mot ett övrigt konto. Lägg gärna till en beskrivning så du vet vad detta står för. Bokför sedan.

3. Nu väljer du betalningen du gjort tillbaka till skatteverket under kassa och bankhändelser för att matcha. Här matchar du precis som på punkt två, Övrig insättning och egen konteringVälj samma konto som ovan att kontera mot, eftersom detta då är en utbetalning så lägger sig då 1930 och det övriga kontot tvärtom i debet och kredit mot ovan vilket gör att det övriga kontot nollas igen helt korrekt. 

Känns något oklart så får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 
/My