Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra återbetalning av moms från tidigare år - eEkonomi

Jag har egen firma sedan tre år (2014) och har har hittills varje år fått tillbaka moms från skatteverket som har hamnat på mitt privata konto. Jag har sedan helt glömt bort att bokföra dessa pengar. 
Jag har förstått att man kan bokföra sin återbetalda moms mot eget uttag; kredit konto 2650 mot debet på konto 2013. Men eftersom jag ju har en eftersläpande från år 2014 och 2015 så undrar jag lite hur allt blir och hur jag ska gå tillväga. Jag har ännu inte gjort årsbokslut för 2016 och tänker att det kanske vore bra att bokföra dessa snarast så de finns med?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 221208

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta de tidigare mömsperioderna i räkenskapsåret 2016.
Kvar på 2650 borde då bara fordran/skuld för 2016 bli

Mikael pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

förlåt, men jag tror inte jag förstår och vet hur jag gör det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför
1630 debet och
2650 kredit,
En verifikation för varje år du fått tillbaka moms, gör det i år 2016.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Helt korrekt, precis som Mikael säger får du göra detta nu i efterhand då du ju vill boka bort tidigare års momsfordringar. Kontrollera så saldona av dessa ligger på konto 2650, och inte på konto 1650 som vissa använder för just momsfordringar.

Boka sedan bort saldot därifrån enligt Mikaels instruktion ovan, dock så skulle jag istället rekommendera dig att använda konto 2013 eller 2010 som motkontering eftersom du har fått återbetalningen till ditt privata konto.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tack för svar!
Mitt problem nu verkar dock vara att jag inte riktigt vetat vad jag gjorde när jag momsredovisade förra året. Tydligen har jag gjort en preliminär manuell verifikation för moms 2015. När jag nu vill göra en "korrekt" momsredovisning via Bokföring > momsredovisningar > ny momsredovisning (och här ligger ett förslag om att jag borde göra jan - dec 2015) så står det att det finns en verifikation att kontrollera med en avvikelse, vilken är min manuella momsverifikiation... men det är inte hela summan som avviker... 
Så nu vet jag inte om jag på nått sätt kan rätta den, eller vad som är rätt eller fel med den. Om jag alls kan/får ta bort den... 
Ska jag göra en en ny momsredovisning via vismas momsredovisningssystem osv? Tydligen har jag i min manuella verifikation också konterat momsfodran på just 1650.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försök "spegelvända det felaktigt bokförda och därefter bokföra korrekt igen.


Mikael Pettersson

Fd medlem
Inte tillämpbar

kan jag göra detta även om jag gjort verifikationen 2015 och gjort årsavslut på det osv?

som det ser ut nu, eftersom det är en preliminär manuell verifikation (kanske?), så skulle jag eventuellt kunna göra ändringar i själva verifikationen och spara. Så brukar det inte se ut annars.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det måste rimligtvis gå att rätta till på rätt år. Momsredovisningen rättar du ju hos skatteverket i efterhand - 

Mikael