Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra bankavgift vid utlandsbetalning

Jag gjorde ett jobb åt ett tyskt företag och när deras betalning landade på mitt bankkonto i SEB drogs en fånig avgift på 12 kronor. Hur ska jag hantera och bokföra den?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240213

6 SVAR 6
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Vanligtvis bokför man bankavgifter på konto 6570.

Är fakturan du har skickat till kunden i en annan valuta än SEK behöver du göra om inbetalningen till en utlandsbetalning.
Gå in under Kassa- och bankhändelser, skapa en Ny bankhändelse om du inte har klistrat in ditt kontoutdrag. Fyll i datum, eventuell referens, beloppet som du har fått insatt på ditt konto och bocka i Utlandsbetalning. Har du klistrat in ditt kontoutdrag och på så vis fått in banktransaktionen i programmet klickar du på raden för inbetalningen och väljer Ändra bankhändelse. Bocka i Utlandsbetalning. Fyll i beloppet som bankavgiften är på, valutan på fakturan samt fakturans totala belopp. Klicka på Spara. Matcha insättningen mot Inbetalning från kundfaktura. Plocka upp fakturan och klicka Bokför så kommer bankavgiften att bokföras med automatik. Programmet bokför även en eventuell kursdifferens.

Skulle det vara som så att fakturan du har skickat till kunden är i SEK är det en annan hantering. Utgå ifrån banktransaktionen under Kassa- och bankhändelser. Matcha inbetalningen, välj Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan. I och med att det insatta beloppet är lägre än fakturans totala belopp kommer programmet föreslå det insatta beloppet i rutan Betalt belopp. Ändra det beloppet till fakturans totala belopp. Du får nu bankavgiften som Belopp kvar att stämma av och kan klicka Ny bankhändelse. Välj Övrigt uttag och i rutan för Välj kostnadstyp väljer du Bankkostnader. Kontrollera beloppet och klicka Bokför

Hej!

 

Jag har ett liknande problem, jag har sålt en tjänst till ett företag i Storbritannien och de betalade nyss fakturan (ca en månad för sent så kursen hann ändras något).

 

Jag har följt stegen ovan men det verkar inte som om bankkostnaden automatiskt bokförs på verifikationen (jag korrigerade för att klicka i 'utlandsbetalning'). Se screenshots nedan:

 

Screenshot 2020-03-20 at 09.41.12.png

Screenshot 2020-03-20 at 09.41.29.png

Screenshot 2020-03-20 at 09.41.40.png

Screenshot 2020-03-20 at 09.42.01.png

 

Vad gör jag för fel? Tack på förhand!

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej hej hejhej 🙂 

 

Av bilderna på konotutdraget att döma så tolkar jag det som att bankavgiften har dragits som en separat kostnad? Eller är den inkluderad i betalningen? 

Om det är som så att bankavgiften har dragits som en separat kostnad så matcher du den händelsen och väljer att bokföra som bankavgift. Du behöver i det fallet inte justera bankhnädelsen i programmet och där fylla i bankavgiften. 

 

Ja precis, det dök upp som en separat kostnad. Tusen tack för din hjälp!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

med "matcher den händelsen och väljer att bokföra som bankavgift" menar du då att jag ska göra en manuell verifikation på själva bankkostnaden, när den ligger som en separat kostnad på kontoutdraget?

 

//Christian

Hej Christian!

Om bankavgiften har dragits som en separat kostnad på kontoutdraget så matchar du den händelsen mot ett Övrigt uttag där du i rullisten kan välja Bankkostnader. 

 

Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig!

Tinna