Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betald utländsk avgift via Paypal

Hej,

Jag undrar hur jag lättast bokför en avgift pa 14,99 USD som är betald via Paypal? Ingen moms är inkluderad. Jag har skapat ett nytt konto i kontoplanen som heter 1931 PayPal.

Vill gärna ha detaljerad beskrivning,

Tack!

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då går du in via Kassa- och bankhändelser och väljer ditt Paypal-konto att stämma av här. Skapa Ny bankhändelse och ange rätt datum, eventuell referens och sedan beloppet som dragits i svenska kronor med minus framför och klicka på Lägg till. Nu kan du klicka på Matcha och välja bokföringshändelsen Övrigt uttag och sedan den som heter Bankkostnader. Det bokförs då automatiskt mot konto 6570 - Bankkostnader. Du avslutar genom att klicka på Bokför.

 

Innehållet i tråden har verifierats av Visma Spcs 240212

Fd medlem
Inte tillämpbar

Menar du att jag under menyn "Konto" och i dropdown-menyn ska kunna hitta det nya kontot som jag skapat? Just nu ligger inte det kontot där eftersom jag endast lagt till dett i konto-planen. Maste jag ävne lägga till det under "Inställningar / Kassa och bankhändelser"? Där manste man ju fylla i Bank, IBAN och kontonummer som ju inte finns för Paypal... hur gör jag?

Dessutom har beloppet dragits i USD fran PayPal kontot och inte i SEK. Hur gör jag da? Man maste väl fylla i SEK ocksa? Maste jag skapa ett valutakonto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Då kan du lägga upp ditt Paypal-konto som ett sparkonto. Detta visas nämligen aldrig ut på din faktura så det spelar ingen roll vilken bank eller kontonummer du väljer. Fördelen med detta är att du kan stämma av händelserna direkt mot ditt Paypal-konto, precis på samma sätt som du stämmer av ditt bankkonto.

Du måste bokföra detta i svenska kronor så kontrollera vilket belopp som dragits och gör en omräkning utifrån valutakursen den aktuella dagen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pa Paypal-kontot har jag olika valutor inlagda, EUR, SEK och USD sa de dras inte i SEK... kollar jag ända vilken valutaväxling som gällde den dagen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I och med att detta är ett och samma konto där du hanterar olika valutor så är det inget valutakonto i den bemärkelsen. Därför fungerar det inte heller att stämma av dessa händelserna i den aktuella valutan. I och med att all din bokföring sker i svenska kronor måste du nu räkna om dessa belopp och bokföra i SEK.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Valutakonto för PayPal i eEkonomi.


Hej! Jag undrar hur man skapar ett Valutakonto för PayPal i eEkonomi under Bankkonton? Det går inte att välja PayPal i listan, så hur går jag tillväga?
Hur ska jag annars bokföra in- och utbetalningar till och från PayPal? Jag har skapat separata bokföringskonton för varje valuta jag handlar med i PayPal, så då är det ju viktigt att pengarna inte bokförs på 1930. Eller måste jag göra en manuell verifikation i efterhand och flytta pengarna från 1930 till 194x?

Vänliga hälsningar
Helena

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Enklare hantering av Payson/Paypal betalningar i eEkonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag har läst tidigare svaren om PayPal i den här tråden och undrar om man inte har möjlighet att skapa flera underkonton i bokföringen till ett och samma PayPal konto, dvs ett bokföringskonto för varje valuta. Eftersom pengarna inte överförs till SEK varken vid in- eller utbetalning i PayPal kommer ju inte saldot att stämma överens med verkligheten om man räknar om beloppen för varje enskild händelse till SEK. Då är det väl bättre att t ex använda 1941 till PayPal SEK, 1942 till PayPal USD, 1943 till PayPal EUR osv och behålla originalvalutan?
Sen vill jag även få klarhet i att om jag skapar Sparkonton för PayPal i KassaBankhändelser så behöver jag inte fylla i något Iban-nummer etc för dessa?
Mvh
Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helena!

Det fungerar inte att du bokför i olika valutor. I och med att svenska kronor är din redovisningsvaluta i programmet måste du bokföra allt i svenska kronor. Exempelvis din balans- och resultatrapport redovisas enligt svenska kronor och det skulle bli tokigt om du har olika valutor här.

Precis som du är inne på så är det ett Sparkonto du kan lägga upp i programmet för att kunna sköta avstämningar likt ditt bankkonto. Du behöver fylla i alla fält så du får välja en bank och hitta på ett kontonummer. I och med att det inte visas ut på dina fakturor så spelar det ingen roll vad du väljer.

Återkom gärna om något är oklart eller om du har fler funderingar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Anledningen till att jag funderar är för att jag även har ett euro-konto i banken och då bokför jag ju alla händelser kopplat till det bankkontot i euro i eEkonomi också, eftersom det är ett valutakonto. Det är inga problem med detta i bokföringen, förutom att i balansrapporten är vismas uträknade belopp i SEK lite knasigt jämfört med verkligheten, men varför skulle inte detta fungera att göra likadant med de olika valutorna jag använder i PayPal? Hur jag än gör stämmer det ju ändå inte med balansrapporten på startsidan i eEkonomi, eftersom kursen inte är samma där som i verkligheten. Det är ju inte förrän man växlar valutan som den verkligen räknas om till SEK. Eller tänker jag helt fel nu?
Mvh
Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Med valutakonto fungerar det fint och programmet gör en omräkning till svenska kronor. Tyvärr finns inte Paypal med som ett alternativ under valutakonton i dagsläget. Därför blir du tvungen att räkna om och bokföra i svenska kronor manuellt.

Vi har ett önskemål sen tidigare angående att förenkla hanteringen kring detta och jag såg att du skrev där från början: Enklare hantering av Payson- och Paypal-betalningar

Den här idén har status planerad så ha gärna lite koll på utvecklingen framöver. I och med att du deltagit i tråden kommer du att få mejl automatiskt så fort det sker något nytt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jättebra! Tack så mycket Annie!

Mvh
Helena