Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk1
MEDLEM

Bokföra betalning från EPassi som har serviceavgift avdragen

Jag har fått en betalning från EPassi för två fakturor. Dom har dragit en serviceavgift, (som inkluderar moms på 25%)

Summan som jag fått är 1190.80:- och är för två fakturor som är på 350:- resp. 1000:-

På bankgiro betalningen finns även fakturor från kunder som betalat utan EPassi.

När jag importerat till bankhändelser. så har jag en totalsumma på 2690:- att stämma av.

På bankgirorapporten står det:

 

KundA  FakturaA  400:-

KundB  FakturaB  400:-

KundC  FakturaB  700:-

EPassi                   1190,80:-

 

EPassi betalningen handla om två fakturor från KundD och KundA på 350:-, resp. 1000:-

När jag bokför så kommer det ju vara en diff som programmet vill att jag anger som öresutjämning eller delbetalning, och inget av dom stämmer ju.

EPassi tar ju 10% i avgift på beloppet ex moms, och sedan moms på det, så för fakturan på 350:- har man betalat ut 308,72:- och på den på 1000:-, 882,08:-

 

Hur sjutton bokför jag detta i Visma EEkonomi?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Jag har en kund i eEkonomi som får betalt via ePassi.

 

Jag registrerar ePassis fakturaunderlag (självfaktura) som en intern kundfaktura och servicefakturan som leverantörsfaktura, för att få rätt med utgående och ingående moms. Sedan vid betalning matchar jag betalningen mot kundfakturan och mot leverantörsfakturan och får på det sättet allt att stämma.