Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra betalning från klarna utan faktura i programmet - eEkonomi

Jag säljer behandlingar genom BokaDirekt som kunden kan betala med klarna och jag har faktureringsmetoden så vet inte alls hur jag ska bokföra detta. Klarna betalar ut totala försäljnings summan veckan efter om jag har förstått det hela korrekt. Är tacksam för så utförligt hjälp som möjligt då jag är nybörjare inom detta.
Mvh/Annika
Highlighted
ANSTÄLLD

Okej, då ser du hur du ska bokföra det i mitt inlägg ovan. D v s, varje dags försäljning bokförs enligt:

1510 debet (hela ursprungsorderns belopp)
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)

När Klarna sedan betalar ut föregående veckas försäljning till ditt företagskonto, så bokförs det enligt (förutsatt att bankavgifter, aviseringsavgifter och internetbetalningsavgifter har dragits på beloppet):

19xx debet (beloppet som blivit insatt på företagskontot)
1510 kredit (hela ursprungsordrarnas belopp)
60xx debet (bankavgiften hos Klarna)
2641 debet (ingående moms om det specificerades på bankavgiften)
657x debet (avi-avgiften)
849x debet (internetbetalningsavgift)

/Karl
Highlighted
NY MEDLEM

Är i samma sits. Kan jag således skapa en kontaktfaktura som matchar den utbetalning Klarna gjort till mig och sedan bokföra som i Annas exempel?
Highlighted
NY MEDLEM

Klarna avräkningsnota samt självfaktura Actiway/ Epassi

Hej,

har enskild firma m kontantmetoden samt Visma ekonomi smart.

Blir inte klok på alla forumtrådar kring Klarna o Actiway.

När en kund bokar en behandling hos mig via Boka Direkt o väljer Klarna som betalningsmetod så skapar jag i dagsläget ingen kundfaktura när behandlingen utförs. Jag bokför detta först när avräkning/utbetalning görs via Klarna till mitt bankgiro/företagskonto enligt nedan kontering:

klarnas avräkningsnota: