Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra betalning från klarna utan faktura i programmet - eEkonomi

Jag säljer behandlingar genom BokaDirekt som kunden kan betala med klarna och jag har faktureringsmetoden så vet inte alls hur jag ska bokföra detta. Klarna betalar ut totala försäljnings summan veckan efter om jag har förstått det hela korrekt. Är tacksam för så utförligt hjälp som möjligt då jag är nybörjare inom detta.
Mvh/Annika
Highlighted
ANSTÄLLD

Okej, då ser du hur du ska bokföra det i mitt inlägg ovan. D v s, varje dags försäljning bokförs enligt:

1510 debet (hela ursprungsorderns belopp)
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)

När Klarna sedan betalar ut föregående veckas försäljning till ditt företagskonto, så bokförs det enligt (förutsatt att bankavgifter, aviseringsavgifter och internetbetalningsavgifter har dragits på beloppet):

19xx debet (beloppet som blivit insatt på företagskontot)
1510 kredit (hela ursprungsordrarnas belopp)
60xx debet (bankavgiften hos Klarna)
2641 debet (ingående moms om det specificerades på bankavgiften)
657x debet (avi-avgiften)
849x debet (internetbetalningsavgift)

/Karl
Highlighted
NY MEDLEM

Är i samma sits. Kan jag således skapa en kontaktfaktura som matchar den utbetalning Klarna gjort till mig och sedan bokföra som i Annas exempel?
Highlighted
NY MEDLEM

Klarna avräkningsnota samt självfaktura Actiway/ Epassi

Hej,

har enskild firma m kontantmetoden samt Visma ekonomi smart.

Blir inte klok på alla forumtrådar kring Klarna o Actiway.

När en kund bokar en behandling hos mig via Boka Direkt o väljer Klarna som betalningsmetod så skapar jag i dagsläget ingen kundfaktura när behandlingen utförs. Jag bokför detta först när avräkning/utbetalning görs via Klarna till mitt bankgiro/företagskonto enligt nedan kontering:

klarnas avräkningsnota:

Summa utbetalning till mitt bankgiro på konto 1930 (Debit)

Klarnas moms på konto 2641 (Debit)

Summa klarnas kostnader/avgifter på konto 6060 (Debit)

Butikens moms på konto 2611 (Kredit)

Butikens fakturaköp ex moms på konto 3041 (Kredit)

Är detta korrekt?

Om så är fallet, hur gör jag i såfall m de behandlingar som kommer utbetalas i Januari men som avser 2019 om jag inte skapat kundfaktura innan? Jag har ju inga bokförda kundfordringar då. 

När mina kunder köper behandling av mig o betalar m swish hos mig så skapar jag en kundfaktura som sedan matchas mot inbetalningen.

Tacksam för svar så det blir rätt vid bokslutet.

Highlighted

Re: Klarna avräkningsnota samt självfaktura Actiway/ Epassi

@Camilla G

Jag slog ihop din tråd med ett inlägg som berör samma ämne. Om du känner att du inte får svar på din fråga är du välkommen att skriva igen så ska vi se till att du får hjälp. 

Ha en fin dag! /Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Tack för återkoppling, men gäller det samma för mig med kontantmetoden, då jag inte skapar en ursprunglig kontantfaktura utan bokför först när pengarna kommer in, eller menar du att jag ska bokföra det som om jag hade fakturametoden just över de fakturor som förfaller över årsskiftet?

I flera andra trådar i forumet har vi med kontantmetoden blivit ombedda att ej skapa kontantfakturor för Klarnas bokningar via Boka Direkt.

Tack,

Camilla

Highlighted
MODERATOR

Hej @Camilla G

Tidigare i tråden från min kollega Emanuel kan du se hans svar gällande godkända underlag med kontantmetoden men annars gäller svaret från Anna även dig kring hur du gör.

Har du funderingar på hur du i programmet hanterar kontantmetoden vid årsskiftet i eEkonomi så har vi en forumtråd för detta också, länkar den. 🙂 

Återkom om något är oklart! 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

@Tinna Gunnarsson Dum fråga, hur hittar jag tråden du slagit ihop mitt inlägg med. mvh Camilla

Highlighted

Hej Camilla G,

Det var den här tråden https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Bokfora-betalning-fran-klarna-utan-faktura...

Hoppas du hittar svaret här och annars är du välkommen att kontakta oss så tar vi nya tag. 

Ha en fin dag!

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra utbetalningar från Klarna i aktiebolag

(uppdaterad av ricric ‎2020-03-29 21:08 )

Hej, 

Jag är novis. Har sökt runt i forumet och läst flera trådar om Klarna men upplever ändå inte att jag fått klarhet i hur jag ska göra. 

Jag får utbetalning av de försäljningar jag gjort från Klarna varje vecka. I avräkningen för varje utbetalning specificeras allt rörande försäljningarna och avgift + moms på avgift. 

Utbetalningen från Klarna sker från utlandet (tror det är Irland). 

Hur bokför jag hela processen rätt? Tacksam för om det finns någon som kan förklara så en nybörjare förstår 🙂