Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning i efterhand med privata pengar

Hej, 

Förstår inte alls hur jag ska lyckas rätt med alla inköp jag gjort innan start, som betalats med privata pengar. Fakturorna är redan betalda (innan jag fick företags bankkonto och orgnr), jag har dock lagt upp dem i visma under inköp (utkast/förfallna) och konterat rätt, men jag vill inte betala dem (igen). När jag försöker göra en manuell verifikation så får jag inte upp några fakturor kopplade till 2440. Däremot testade jag enligt en video från er att betala i efterhand, men nu vet jag inte om det är rätt. Då det är många verifikationer på samma och jag kan inte klura ut om det är rätt, hur jag korrigerar etc (se bild).

Hur gör jag med resterande fakturor som också är betalda sedan innan och ska in i systemet (både sek och USD)?

Hjälp

 
 

Anteckning 2020-08-17 174119.jpg

1 SVAR 1

Hej!

 

Ja, det är en risk att du kanske rört till det en del. 

 

Första frågan. Är det aktiebolag? Om det är det så stanna upp direkt och be om hjälp. Det är viktigt att det är rätt registreringsdatum inlagt för annars får du problem i bokslutet sen och då är frågan om det är lika bra att starta om hela bolaget nu innan du gjort för mycket. Inga händelser får dateras innan registreringsdatum.

 

Om det är en enskild firma är det inte lika farligt om det blir lite fel datum. Man borde kunna gå till leverantörsfakturan - Åtgärder - Betalning och välja Betalt från Annat konto. Välj konto 2018.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100