Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning i nytt år - eEkonomi

Hej,
Jag har tidigare anlitat en konsult för bokföringen.
Denna tjänst ska jag hantera själv från årskiftet. Bokslutet är gjort och året är låst.

Nu har jag skaffat eEkonomi, skapat bankkoppling (28/2), försökt orientera mig om programmet och ska nu börja bokföra, när allt är på plats.

Jag har laddat upp SIE4-filen, överfört IB och vill nu börja med att registrera betalningar på fakturor från förra året. De är registrerade på 2448 och ska flyttas till 1930. Hur gör jag det?
Programmet ber om Bankgiro...Varför behövs det? 

Är det så att man inte kan matcha fakturor och betalningar innan bankkopplingen skapades?

Ska det finnas verifikationsnummer på pappersfakturan?

Tacksam för svar 🙂

//Thommy
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Thommy,

1. Har du fått in dina betalningar som bankhändelser genom din bankkoppling under Kassa- och bankhändelser? Om du har det så kan du trycka på Matcha på bankhändelsen - välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering - lägg till konto 2448 för att boka bort leverantörsskulden - Bokför. Har du inte fått in händelsen genom din bankkoppling måste du först lägga till denna manuellt, det gör du genom att trycka på Ny bankhändelse under fliken Kassa- och bankhändelser. Tänk på att du måste ha ett datum innan bankkopplingen aktiverades för att kunna registrera det manuellt. När du har lagt till den matchar du händelsen på samma sätt som jag beskrev innan.

2. I vilket skede ber programmet dig om bankgiro? Programmet kommer bland annat be om bankgiro för dina leverantörer om du har en bankkoppling med antingen Handelsbanken eller Danske Bank. Vid en bankkoppling med dessa banker så kommer leverantörsfakturan skickas till banken automatiskt för betalning när den skapas, då behöver bankgiro finnas med i filen som skapas för att banken ska kunna genomföra betalningen. Samma sak gäller om du ska skicka en LB-fil med leverantörsfakturor till banken, då behövs också bankgiro ifyllt på leverantören.

3. Som jag skrev i första punkten så kan du matcha fakturor med betalningar innan bankkopplingen skapades. Då är det viktigt att du väljer ett datum innan bankkopplingen aktiverades när du ska lägga till en ny bankhändelse. Du kan se när din bankkoppling blev aktiv under Inställningar Kassa- och bankkonton.

4. Jag förstår inte riktigt vad du menar i din fråga med om det ska finnas verifikationsnummer på pappersfakturan, vill du utveckla lite till?

Ha en fin dag,
Fanny