Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalningar med privata pengar- eEkonomi

Hur bokföra betalningar med privata pengar till egen firma i eEkonomi som gjorts innan registreringen i Visma?


Min första betalning för Visma eEkonomi-fakturan på 458 Kr - som finns med i Handelsbankens kontoutdrag, kunde ej läggas in då fakturadatumet låg före registreringsdatumet. Likaså blev inte heller den privata betalningen till Bolagsverket, 900 Kr, som inte finns med i kontoutdraget, registrerat. 

Hur tar jag upp eller bokför Visma inbetalningen som finns med på kontoutdraget?

Kan jag bokföra registreringsbeviset/betalningen till Bolagsverket i efterhand?

Vänliga hälsningar!

Christina Windäng 

      
2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

I den här tråden kan du se hur du bokför inköp med privata pengar till en enskild firma.

Det går bra att dra av kostnader som företaget dragit på sig innan företaget har startats och dessa kan bokföras direkt vid företagets start. Du kan alltså bokföra fakturor och utbetalningar på första dagen i ditt räkenskapsår.

Kostnaden för eEkonomi kan du bokföra på konto 5420 Programvaror. 

Det kan vara bra att veta att du får inte dra av kostnaden för registreringen till Bolagsverket, den är inte avdragsgill utan ska därför bokföras som en ej avdragsgill kostnad. Förslagsvis bokför du det på konto 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla. 

Hoppas du fick svar på dina frågor! Återkom gärna om du har fler funderingar!

Ha en trevlig helg!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ditt svar och trevlig helg!