Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

12312131
MEDLEM

Bokföra bilförmån Visma Eekonomi - Nettolöneavdrag

Hej,

Stämmer det enligt tidigare instruktioner (se länk: https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Registrera-bilforman-med-nettoloneavdrag-i...)

Att nettolöneavdrag för bilförmån bokas på lönekörningen i Visma Eekonomi genom att endast addera en rad för "Avdrag efter skatt" och skriva in förmånsvärdet där? Jag behöver inte fylla i något manuellt i arbetsgivardeklarationen eller på något annat sätt bokföra bilförmånen?

Tack på förhand 🙂

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @12312131

Tack för att du hörde av dig med en fråga till oss. 

Tråden som du hänvisar till ovan är fortfarande aktuell och min kollega Mys svar är helt korrekt. 

Ha en fortsatt fin dag!

//Tinna

12312131
MEDLEM

Hej igen,

Tack för svar!

Bara för att vara övertydlig, då lägger jag endast till en rad i lönekörningen med alternativet från menyn med "avdrag efter skatt" och anger beloppet som jag får iform av förmångsvärde från Skatteverkets beräkningsverktyg?

Om jag även innehar förmån iform av privat sjukvårdsförsäkring, utökar jag bara beloppet på denna raden med förmånsvärdet som gäller försäkringen? Jag behöver aldrig göra något som helst med själva arbetsgivardeklarationen? Jag tänker då det finns en del fält däri som benämner förmåner?

Tack på förhand!

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @12312131 

Precis som min kollega skrev så gäller fortfarande instruktionen som du länkade till för att registrera att den anställde betalar en del eller hela sin bilförmån. Arbetsgivardeklarationen ska bli korrekt men man kan vilja ha ett annat bokföringskonto för raden Avdrag efter skatt exempelvis 7690 - Övriga personalkostnader istället för 2790 - Övriga löneavdrag som ligger som standard. Detta behöver du i så fall manuellt justera i bokföringen efter att lönebeskedet är bokfört.

Om den anställde har andra förmåner utöver bilförmån registrerar du dem på egna rader med separata belopp på löneart Förmåner, Tabellskatt eller Förmåner, Engångsskatt. Detta förmånsbelopp hamnar då i fältkod 012 i arbetsgivardeklarationen.

/Malin

12312131
MEDLEM

Hej igen,

Jag lägger nu in 

Lön 40 000
Avdrag efter skatt (bilförmånen) ca 5000

Då blir det på arbetsgivardeklarationen:

Avdragen preliminärskatt (001) 8606
Kontant ersättning (011) 40 000

Stämmer det då? För i AGI ser det ju ut som skatten är för låg, kommunalskatten är cirka 30% där jag bor, så bör ju bli ca 12 000 i (001), eller tänker jag fel?

Hej @12312131!

I det här fallet så tror jag att vi kan hjälpa dig bäst per telefon, då vi skulle behöva checka av dina inställningar tillsammans med dig.

Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån 🙂

Jag hoppas att du får en fin helg!

/Tinne