Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Bokföra bort kundreskontra mot leverantörsreskontra

Hej vi har en kund som är skyldiga oss en summa och vi är också skyldiga de en summa, genom en skriftlig överenskommelse så har vi kommit överens om att vi ska bokföra bort deras skulder från våra skulder till de? 

Kan man genom en manuell verifikation välja kundfakturan och kreditera från leverantörsskulder ? 

Tacksam för en snabb svar 🙂

 

Med vänliga hälsningar 

 

Nellie

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går inte att matcha en kundfaktura mot en leverantörsfaktura. Däremot så kan man från respektive del i systemet dvs kundfakturor och leverantörsfakturor välja att registera dem som betalda. 

 



Det går att skriva en referenstext t ex att den betalas av en motsvarande kund eller leverantörsfaktura och du kan även justera det inbetalda beloppet om det är så att beloppen inte går jämt upp.

/Joachim

Hej Tack för svaret, ok då är det bara registrera kundfakturan som inbetald från 2440? 

Jag hade skapat upp en verifikation som ser ut så här på bilden. Om det är felaktigt att bokföra den på det sättet så kan jag ändra på den och bokföra det som ni har skrivit ovan.

 

Med vänliga hälsningar 

 

Skärmbild 2024-06-05 105255.png

 

 

 

Hej

Du behöver inte göra den konteringen alls eftersom när du registrerar både leverantörsfakturan och de kundfakturor som skall kvittas mot varnadra som betalda så sker precis den konteringen. Så det räcker med att göra det jag skrev i mitt tidigare svar.

/Joachim