Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra delbetalning swish

En kund som betalar med Swish har delbetalat 975kr +  975kr för två timmar av min tjänst  men jag har skickat ut 1 st Betalningsbekräftelse på 1950kr. Hur matchar man dessa två inbetalningar mot 1 st Betalningsbekräftelse? Jag hittar ingen Delinbetalnings funktion när jag använder "Inbetalning via betalkort".

3 SVAR 3
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej evag,

Under Kassa- och bankhändelser kan du bocka i flera bankhändelser i rutan ute till vänster för att sedan Matcha alla markerade händelser mot en och samma bokföringshändelse. Du kan läsa mer om funktionen i tråden Supporten tipsar: Matcha flera bankhändelser samtidigt i eEkonomi. 

Ha det fint!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Theodor,
Och tack för snabbt svar. Topp nu har jag lärt mig.
Men tyvärr, i det här fallet hade kunden Swichat 975kr en dag och de resterande 975kr en annan dag. Och Visma funktionen "Matcha flera bankhändelser samtidigt ...." fungerar enbart då det är bankhändelser på samma dag.
Vad att göra?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej evag,

Jag förstår, i det fallet skulle du antingen få kreditera den ursprungliga betalningsbekräftelsen och skapa upp två stycken nya kortfakturor på 975:- och matcha mot respektive bankhändelse. Alternativt kan du matcha den ena bankhändelsen mot betalningsbekräftelsen som du redan har och välja Ny bokföringshändelse och bokföra resterande belopp som en egen kontering mot något "slask-konto", för att sedan matcha den andra bankhändelsen som en övrig insättning - egen kontering - mot samma bokföringskonto som du bokförde mot i första matchningen. Det första alternativet kanske blir mer korrekt utifrån vad som skett i verkligheten och lite snyggare men i slutändan blir resultatet i bokföringen densamma. 

Det finns ytterligare information om denna funktion samt önskemålet om att kunna matcha flera bankhändelser med olika datum mot en bokföringshändelse i tråden Matcha flera bankhändelser, som inte har samma datum, mot en verifikation - eEkonomi.

Ha det fint!
/Theodor