Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra egen insättning AB

Jag har gjort en egen insättning och bokfört transaktionen manuellt (1930 D). Eftersom jag är uppkopplad mot min bank så får jag nu en påminnelse om att jag har en icke bokförd bankhändelse. Hur får jag bort denna och hur gör jag för att göra rätt framtiden när jag vill föra över pengar till mitt bolag?

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du för in privata pengar i ett aktiebolag bokförs detta mot 2893.

Beloppet som ligger som en ej bokförd händelse bokför du genom att klicka på Matcha och sen välja Övrig insättning - Egen kontering.
Då kan du lägga in så att 1930 blir i debet och 2893 i kredit.

När du sen betalar tillbaka pengarna till dig så matchar du beloppet istället mot ett Övrigt uttag - Egen kontering och bokför tvärtom. Dvs 1930 kredit och 2893 debet. Tänk på att du aldrig får ta ut mer pengar än vad du har satt in på 2893 så att det blir att du är skyldig företaget pengar.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur Bokför jag överföring från AB konto till Privat för köp av iPad.

Hej,

Jag förde över 3000kr från mitt företags konto till mitt privata konto, gjorde ett uttag på hela beloppet (från mitt privata), för att sedan köpa en iPad av en privat person.
Hur bokför jag detta?
Tacksam för svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Egen insättning till företaget ( Aktiebolag ).

Vill sätta in en personlig insättning i vårat aktiebolag. Hur gör jag? Vilka konto och vilka momskoder ska man välja?  Kan inte hitta nån tråd eller så söker jag på fel saker.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har nyss startat ett AB och behöver nu betala några fakturor. Kommer dock inte åt bankkontot ännu, eftersom lagerbolaget håller på att namn- och styrelseändras hos Bolagsverket. Måste därför betala fakturorna privat först. Tänker därefter ta ut motsvarande belopp från företagskontot när jag får tillgång till det. Hur bokför jag detta i eEkonomi Bokföring? 

Är detta korrekt?

2893 1 000 Kredit
5420 800 Debet
2641 200 Debet
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det ser perfekt ut.

//Tina