Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra egen insättning - eEkonomi

Hej!Jag har bokfört egen insättning med 2018 samt kvitton och fakturor som är betalada med privat kort har bokförts med 2018.Detta medförde till ett negativt resultat i balnasräkningen då programmet anser att företaget har en skuld till mig.Men jag vill inte att företaget ska ha en skuld till mig utan den egna insättningen vill jag ska ses som "gåva" eller dylikt.Finns det något annat kontonummer som inte ser egen insättning som skuld?Tack på förhand!Mvh
40 SVAR 40

Re: Bokföra egen insättning - eEkonomi

Du har väl en förlust i resultaträkningen också?

Boka om 8999 kredit mot 2019 debet.

Därefter 2019 kredit mot 2010 Eget kapital debet

samt 2018 debet mot 2010 kredit så har du samlat allt där det ska vara vid årets slut - i kontot för eget kapital.

Förlust blir det så länge kostnaderna är större än intäkterna - enda sättet att ändra på det är ju att inte bokföra kostnaderna då "ger du verksamheten en gåva " - du skänker bort kostnaderna genom att inte bokföra, är det det du vill så kan du naturligtvis göra så.

Mikael Pettersson
Highlighted

Vad håller du på med Mikael. Du är kreativ, men din kunskap inom redovisning är starkt begränsad. Är det en kostnad så skall det bokföras..

Driver du ett aktiebolag eller en enskild firma? Om det är ett AB så kan du sätta in den inbetalda fakturan såsom aktieägartillskott. Är det en Ef så är en förlust inte lika allvarlig. Kan kvittas mot framtida uttag. Det är viktigt att din redovisning avspelglar verkligheten.
NY MEDLEM

Ja precis det blir en negativ resultaträkning.
Driver en enskild firma och företaget är nystartat därav har vi köpt inventarier med privata bankkort och lagt in eget kapital som start.
Detta vill vi inte ta ut framöver utan vill ha det som ett tillskott.
Jag vill bokföra allt så att det stämmer överens med verkligheten och för momsen också.

Man kanske kan kreditera 2440 istället för 1930? Eller det kanske inte går?
Finns det inget kontonummer som inte indikerar negativt, gåva eller liknande vet ej behöver verkligen hjälp det är många egna insättningar speciellt i januari och många fakturor/kvitton som är bokförda med 2018 men det blir så himla fel i BR & RR ! 😞
NY MEDLEM

Det är ju inte 2018 som gör negativt resultat. Du har helt enkelt mer kostnader än intäkter.... 

Precis och det redovisas
NY MEDLEM

2440 har inte med det att göra, det är ju mer vid vilken bokföringsmetod du har. Det som gäller är ju 1930/2018 när du betalar något. 
NY MEDLEM

Jag startade om programmet på nytt och har bokfört klart för januari.

Det är bara 3 fakturor som betalades via företagets konto. Jag har överfört pengar från mitt privata konto för att täcka dessa tre fakturorna.

D 1930 K 2018.

Sen så är det en del inventarier som köptes med med mitt privata kort. K 1930 D 2018 + ingående moms.

Det finns ingen annan förklaring än att programmet ser 2018 som en skuld till mig.

Jag har fakturamedtoden använder inte 1930.

Om programmet hade sett min egna insättning som "gåva" hade BR och RR sett bra ut.
NY MEDLEM

På min förra arbetsplats exempelvis så kunde anställd ibland lägga ut privata pengar men tog med sig kvittot till kontoret.

Kvittot lades under "kontanter" i pärmen för revisorn.

Hur kunde han bokföra dem utgifterna ?

Jag hittar inget konto som man kan använda istället för 2018 men det måste göra så att resultatet är negativt för jag krediterar 1930 vilket egentligen inte har en belastning för jag betalar ju med mitt privata kort.

Hoppas att det finns någon som förstår kan inte förklara så bra tyvärr.