Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Bokföra egen insättning - eEkonomi

Ok! Några följd frågor då. De tre fakturorna finns alltså bokförda tidigare år? Om det är så skall du boka bort dem mot leverantörsskulder och inte kostnads föra dessa en gång till. Då kommer denna transaktion inte att påverka årets resultat. Samtidigt vill du väl inte skatta för pengarna en gång till om det är dina egna redan framskattade pengar. 
Highlighted

En fråga till Är det ett AB eller en enskild firma som du driver.
NY MEDLEM

Ang ditt gamla jobb och om jag tolkar "kontanter" rätt så togs pengarna ut kassan för kvittot. Då blir det ju 1910 K. 
En annan variant är att man gör en överföring från bank på nämnd summa och då faller kvittot in där och blir kostnaden från 1930. 3dje alternativet att man tar det på lönen, men även där går ersättningen ut från banken.

Det är inte 2018 som är boven. Du har kostnadsbokfört kvittona (som du betalt privat) och det är kostnadsbokföringen som gör negativt resultat, inte 2018. Det är ju resultatrapporten som speglar hur ditt företag går genom intäkter-utgifter. 

Många gör egna insättningar 2018, vilket blir en skuld i bokföringen, och de väljer att inte plocka ut dessa pengar heller utan har dem innestående.
NY MEDLEM

Enskild, skrevs det längre upp 🙂
NY MEDLEM

Sen så är det en del inventarier som köptes med med mitt privata kort. K 1930 D 2018 + ingående moms.

Jag förstår inte denna transaktion.... Du köpte för privata pengar. Men i denna går det ju ut från bank enligt det du skrivit?
NY MEDLEM

Nej inget är bokfört tidigare år. Allt startade januari 2017. Jag började med att föra över pengar från mitt privata konto till företaget. Detta för att kunna betala de 3 fakturor jag hade. Sen som sagt köpets inventarier med mitt privata kort och bokfördes i företaget.
Givetvis vill jag inte skatta ännu en gång därför undrar jag om man kan föra över egna pengar som "gåva" till företaget då bör man ju inte skatta och det blir ett tillskott?
NY MEDLEM

Du skattar inte på egen insättning. Du skattar ju på resultatet, dvs intäkter-utgifter. 
NY MEDLEM

Ja det finns en fel olika sätt kanske inte 2018 som indikerar på dem sätten.

Kan man bokföra kvitton som jag betalat själv att det inte belastar kostnadsbokföringen? så att det inte gör ett negativt resultat. Vill inte attföretaget ska se min insättning som skuld egentligen.

Men om man har dem innestående så blir BR och RR negativ, jag skulle skicka balansräkningen och resultaträkningen till banken för att ta ett lån (tänkte köpa en fastighet till verksamheten) men bankmannen sa detta kan jag inte gå på får köra utan kan testa de då ni är nystartade. Det gick förvisso men inte kul med negativ BR och RR.

Om verksamheten är nystartad skall du inte vara rädd för en förlust de första åren. Det tar några år innan allt börjar snurra. 
NY MEDLEM

När du bokför kvitton så kommer det ju per automatik in på resultatet. Du kan ju inte göra på annat sätt om du ska få med moms och vad det är inköpet avser. (så länge det inte är inventarie då denna hamnar på BR oftast)

Som sagt, det spelar egentligen inte någon roll om det är 2018 o företaget har en skuld till dig. Gör du eget uttag (när pengar finns) bokas det ju mot 2013 och kan ju ta ut sig på sikt. Och om du inte tar egna uttag så kan det bara rulla med... En enskild firma har ju lite mer frihet än ett AB där.

Nä jag förstår, det är inte lätt att vara nystartad idag och få lån hos banken... 😞 
De kör gärna med båda livrem och hängslen- samtidigt!