Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra egen insättning - eEkonomi

Det är fel va?
Ska man K 2018 och D 2440 + ingående moms?
NY MEDLEM

För om det går att bokföra kvitton/fakturor som är köpta med privata medel så att det inte belastar kostnadsbokföringen skulle det lösa problemet!
Då spelar inte egen insättning någon roll det kan ses som en skuld kanske är lika bra!

Men kvitton och fakturor som jag betalt Carina,
Kan man debitera leveranförsskulder 2440 och debitera ingående moms och kreditera 2018 ?
NY MEDLEM

Nu ska vi försöka bena ut det....

Är du säker på att du har faktureringsmetoden?

Om du har det ska du bokföra inkommande fakturan på fakturans datum
2440 K
2640 D
XXXX D  (kostnadskontot)

När den betalas 
1930/2018 K
2440 D
NY MEDLEM

Jag tog bort allt och gjorde nystart av programmet när banken frågade efter BR och RR för det va negativt, jag förstod inte varför.
Förstod först inte att min egna insättning va en skuld till mig.
Jag har börjat om allt från början är klar med januari.
Jag har fakturerat för 160 000kr ex moms från feb-april. Men nu får jag bara sätta igång att fortsätta med bokföringen för feb månad.

Tänkte bara fråga, kvitton/fakturor jag betalat med egna medel kan man bokföra : K 2440 D 2641 och D 2018
Eller ska man K 1930 D 2641 och D 2018?
NY MEDLEM

Här blir det galet....

1930 K
2641 D
4010 D (om du tex köpt in varor) Kostnadskontot får du anpassa efter just den transaktionen. Men där ska det inte vara 2018.

Kolla lite längre upp, där skrev jag om att bokföra med 2440.

Men jag blir otroligt tveksam. Det är inte så ofta enskilda kör med faktureringsmetoden....  Vad står det i papperet från SKV? 
Highlighted

Du vet väl om att det finns andra sätt att finansiera sig än via bank. Använd Factoring, leasing .... Har du visat BR/RB för banken så kan du inte rätta till det i efterhand. Skaffa dig en bra redovisningskonsult som kan hjälpa till.
NY MEDLEM

Ja faktureringsmetoden har jag, det är ingen kassa som används i företaget. Det är ett byggföretag och vi frakturerar bara kunderna.

Nu är jag med! Då ska jag göra om dem kvittona, K 2440 D 2640 och D 2018
🙂
NY MEDLEM

Nu missuppfattar du, det har inte med kontanter/faktura att göra.  Det avser vilken metod som du ska bokföra efter.

Det är vanligast att enskilda har är kontatmetoden, Du momsar när du betalar eller får in pengar. Och då används inte 2440 mer än vid bokslut för att periodisera.

Kolla på registerutdraget från Skatteverket, där står det vilken metod du ska använda när du bokför.
NY MEDLEM

Och nej, du ska inte använda D 2018... Där du har 2018 ska kostnadskontot stå.... 
NY MEDLEM

Men den egna insättningen är kostnadskontot .. det är där pengarna kommer från