Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Ramon_
NY MEDLEM

Bokföra ej betald leverantörsfaktura

Hej!

Jag går igenom Årsavstämningen för 2020 och har fastnat vid punkten "Värdering av leverantörsfakturor". 

Det finns en obetald faktura per 2020-12-31. 

Fakturan upptäcktes efter årsskiftet då jag insåg hur man ska arbeta med Leverantörsfakturor i eEkonomi 🙄. Kontaktade leverantören och betalade direkt, vilket då bokfördes under 2021. 

Ska den bokföras med manuell verifikation som en leverantörsskuld under 2020 eller hur gör man? 🙂

Mvh Ramon

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Svar: Bokföra ej betald leverantörsfaktura

Du lägger in fakturan som vanligt under Inköp. Om du har kontantmetoden bokförs den automatiskt som skuld när du gör sista momsredovisningen för året. Om denna redan är gjord kan du ångra den och göra om. (Och ändra hos SKV).

Har du faktureringsmetoden bokförs fakturan som skuld när du registrerar den. 

Betalningen bokförs mot konto 2440 så att det inte blir dubbelt kostnadsfört.

Ramon_
NY MEDLEM

(uppdaterad av Ramon_ ‎2021-05-26 08:55 )

Jag har kontantmetoden och momsredovisningen för 2020 är gjord och uppladdad till Skatteverket, dock ej betald ännu. 

Så den är bokförd på konto 2440, men jag är inte helt med på hur jag ska ändra/göra om momsredovisningen?

Förstår jag rätt, så är det den ingående momsen på 3,75kr som ligger under år 2020 och bör ligga under år 2021 då jag betalade in den då?

Verifikationen för skulden (2020)

Screenshot 2021-05-26 at 08.38.46.png

Betalning av skuld (2021)

Dock blev debet/kredit fel här, omvänt.

Även konto 1910 är fel ser jag nu, då jag betalade ifrån Företagskonto 1930. 

Screenshot 2021-05-26 at 08.46.00.png

Ändringsverifikation så debet/kredit blev rätt

Screenshot 2021-05-26 at 08.46.11.png

AnnicaL
CHAMPION

Hej

momsen ska ingå i 2020 års momsredovisning. Det är bara vid bokslutet man tar med obetalda poster när man använder kontantmetoden, som också heter bokslutsmetoden. Så denna moms ska enbart vara med på 2020. 

När betalningen görs ska konto 2440 debiteras och bankkonto krediteras. Så blir det automatiskt när du matchar bankhändelsen mot den registrerade fakturan. 

För att rätta momsen går du in under Momsredovisning och markerar den som ska ångras. Sedan klickar du på Åtgärder/Ångra. Då vänds den verifikationen. Därefter gör du om momsrapporten för samma period och så går du till Skatteverket.se och ändrar den inlämnade deklarationen. 

Ramon_
NY MEDLEM

Hej igen!

Jag glömde bild på två verifikationer ovan, så här kommer alla som rör leverantörsfakturan. 

Har en fråga om skulden blev bortbokad mot rätt konto nedan 🙂

Verifikation A113, leverantörsfakturan

1-verifikation_a113_2020.png

A18, betalning år 2021 från företagskontot

2-verifikation_a18_2021.png

A19, här har jag gjort fel och bokfört betalning från kassa. 

3-verifikation_a19_2021.png

A20, korrigering av ovan

4-verifikation_a20_2021.png

Så här långt bör A18 vara korrekt, där betalningen skedde från företagskontot. 

För den felaktiga från kassa är fixad. 

Men här finns fortfarande leverantörsskulden bokförd på konto 2440 (kredit). 

Nedan har jag bokat bort den som skuld mot konto 5420 - Programvaror. 

Är det korrekt konto?

Eller ska den egentligen vara mot konto 6090 - Övriga försäljningskostnader? 

Som är det konto som användes vid den korrekta betalningen i ver. A18? 

A21

5-verifikation_a21_2021.png

My Janhall
MODERATOR

Re: Svar: Bokföra ej betald leverantörsfaktura

Hej @Ramon_

Här behöver vi nog kolla igenom detta en extra gång för jag är faktiskt inte helt med på verifikationerna du skapat. 
Verifikation A113 - Inga konstigheter, det var precis så leverantörafakturan skulle bokas. Om jag förstår det rätt så har du även fått med momsen för denna faktura i momsredovisningen 2020. När en betalning sedan görs av fakturan så ska egentligen bara 2440 debiteras och 1930 krediteras, inga kostnadskonton ska lyftas eftersom det redan gjorts när fakturan skapades och det är därför jag blir fundersam på de andra verifikationerna du visar nu. 

A19 och A20 tar ut varandra så de båda är nollade i bokföringen.

A18 förstår jag inte riktigt, där har du bokfört på konto 6090 men jag tolkar det som att denna verifikationen ska stå för betalningen av fakturan? 

Sen tolkar jag det som att skulden fortfarande finns kvar på konto 2440, vilket känns rimligt utifrån de verifikationer du visat ovan. Jag kommer ge dig en lösning nedan utifrån den informationen jag har samt att allt ovan stämmer med din verklighet. 

Det första du ska göra är att korrigera verifikation A18, eftersom det är en betalning ska det inte bokas något mot ett kostnadskonto eller liknande utan det är leverantörsskulden som ska bokas bort. Betalningar och korrigeringar som berör 19-konton görs alltid via Kassa och bankhändelser eftersom du har en aktiv bankkoppling, du ska inte göra manuella korrigeringar eller betala en faktura via fakturan för då kan dessa fel uppkomma. 

1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp händelsen på företagskontot som står för verifikation A18, klicka på den och Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som korrigera och nollar bokningen. 
2. Nu ska du matcha händelsen igen, men denna gången mot korrekt skuldkonto. Eftersom fakturan redan är bokförd som betald mot kassakontot och sedan korrigerad så behöver du denna gången göra en egen kontering och bokföra mot konto 2440. 

Nu bör din bokföring stämma, ett tips är att gå till Bokföring - Kontoanalys för att kontrollera dina saldon på respektive konto. 

Till sist så vill jag också skicka med hjälpavsnittet Matcha bankhändelser som visar hur du ska gå tillväga när en in- eller utbetalning görs från ditt företagskonto, så slipper du att något av misstag bokföras på kassakontot. I menyn till vänster finns också separata hjälpavsnitt som kan hjälpa dig om du råkat göra fel eller om du funderar på något annat. 

Om du fortfarande inte får din bokföring ovan att stämma kommer du behöva ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att reda ut vad som blivit fel. Behöver du hjälp att hitta en redovisningskonsult så kan du söka upp någon på vår hemsida under Hitta redovisningsbyrå.

Jag önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂 
/My 

Ramon_
NY MEDLEM

(uppdaterad av Ramon_ ‎2021-06-03 23:39 )

Hej @My Janhall 

Tack för svar! 

A113, yes momsen ligger med i momsredovisningen för 2020 🙂

A18, precis, denna ska stå för betalningen och här minns jag inte hur jag tänkte 🤔Men fel blev det.

Jag ångrade matchningen och bokförde som du beskrev, vilket resulterade i verifikation A39:

1930 K : 19,00

2440 D : 19,00

Konto 2440 visar ett utgående saldo på -19kr för 2020, vilket bör stämma då jag inte betalade fakturan under 2020? 

Kollar jag konto 2440 under perioden år 2021, så visar utgående saldo 0kr. Vilket också bör stämma då jag betalade under 2021. 

Mvh Ramon

My Janhall
MODERATOR

Hej @Ramon

Det känns fullt rimligt, vad bra att du fick ordning på det igen! 🙂 

Ha en härlig helg! 
/My