Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsavstämning fastnat på reskontror - eEkonomi

Hej.

Har försökt få ordning på detta några veckor nu. Någon som kan hjälpa.
Kan inte avsluta min årsavstämning pg.a av detta.
Försöker följa stegen som beskriv men kommer inget vart. 

aldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 0,00 kr per 2016-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 27 690,00 kr. Dessa belopp ska överensstämma.


Om det är en differens mellan saldot på 2440 och summan av obetalda fakturor kan det bero på att du har bokfört något annat än leverantörsfakturor och utbetalningar på konto 2440.....

Hur gör jag enklast?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK - du har två verifikat, ett med en skuld på (leverantörsfakturan) men sedan ett verifikat som upphäver den bokningen så det blir noll.

När du skriver att summan av obetalade skall vara 27.690:-, vad baserar du den siffran på? Från leverantörsreskontran? Om så, får du korrigera korrigeringen på verifikat A71. Gör en likadan kontering som A71, fast med omvända tecken (debet blir kredit och tvärt om).

Korrigerar du A71, så kommer skulden att stämma med listan över obetalade leverantörer per den sista december.

Lycka till!

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LW. Fantastik med snabb svar!

Det är en leverantörsfaktura som det avser. Inkommen dec 2016 men betalades januari 2017. 

Har försökt i efterhand att periodisera bellopet (se bild). 

Ska jag fortfarande göra som du skrev ovan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, periodiseringarna avser själva kostnaden som du vill fördela på tre månader, alltså summan utan momsen.

Det som låg fel ursprungligen, var korrigeringen som gjordes på A71, och det avsåg själva leverantörsskulden så ta bort den enligt mitt förslag om du inte redan gjort det.

Man måste tänka på vad som är skulden (det som ska betalas till leverantören och som ligger i kredit) och kostnaden (motkonteringen till skulden som ligger i debet). Det är kostnaden man periodiserar inget annat.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Otroligt tack LW!!!