Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

udauda
MEDLEM

Bokföra ej betalda kundfordringar vid årsbokslut

Hej!

Jag försöker få till att få mina obetalda kundfakturor uppbokade. Jag har hittat att man gör det under räkenskapsår och redigera, där finns en knapp längst ner för detta.

 

Men det händer inget när jag klickar på den? Vad är det jag missat?

 

Tack!

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Använder du kontantmetoden ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna.

 

Läs gärna mer om hur programmet gör i vår checklista för årsavstämning

 

Ha  en fortsatt fin dag

Tinna

Hej!

Jag tycker inte att ududa fått svar på samma fråga som jag har nämligen: Man "kommer inte åt" den bokföringsåtgärd som ni förelår. 

Jag bokför i en ideell förening enligt kontantmetoden och har ingen momsredovisning.

Skall man göra en manuell verifikation per 31/12 på varje kundfordran? Eller kan man bokföra en klumpsumma? Vilka konton skall användas?

Enligt Företagsinställningar är bokföringen låst men jag har inte (medvetet) utfört någon sådan åtgärd. Hur komma runt problemen?

 

Hej @Haqvin 

Jag är inte riktigt med på vad det är som är oklart men vi får hjälpas åt att lösa dina funderingar. 

 

Den som är momspliktig och använder kontantmetoden ska lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska alltså läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att årets sista momsredovisning skapas. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna.

Här behöver man inte göra några val av bokföringskonton utan det hanteras automatiskt av Visma eEkonomi och man behöver alltså inte skapa en manuell verifikation per den 31/12 för varje kundfordran.

 

Den som inte är momspliktig behöver gå in på Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klicka på knappen nere till vänster “Boka upp reskontraposter”. När du klickar på knappen så skapas en verifikation enligt faktureringsmetoden för varje obetald kund-  och leverantörsfaktura. Du får en därmed en ingående balans i 2023 och när du sedan får betalt och registrerar betalningarna, precis som vanligt i programmet,  kommer de uppbokade reskontraposterna att bokas ner automatiskt. 

 

Om du av misstag har låst din bokföring gör går du till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Välj året - Redigera - Ta bort bocken vid Lås bokföringsår. Har du endast låst en viss månad ändrar du låsningen under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - vid fältet Bokföring låst t.o.m.

 

Har du några följdfrågor eller om du inte får svar på dina frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten.


/Tinna