Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra faktura för iZettle kassaregister

Hej Visma,

 

Jag är nu förvirrad sedan iZettle togs över av Paypal.

Tidigare har vi lyckats bokföra izettles månadskostnad för kassaregister som ett svenskt köp.

K 1930

D 52xx

D 2641

Men nu verkar det annorlunda. Jag har alltid förstått att köp inom EU ska vara momsfritt och man bokför omvänd skattskyldighet. Vi har också självklart överlämnat vårt VAT nummer. Vi har tidigare från andra företag handlat inom EU och fått momsfritt på fakturan.

Zettles faktura är utfärdad av:

PayPal Europe S.à r.l. & Cie, S.C.A.
22-24 Boulevard Royal, 5th Floor
L-2449 Luxembourg
R.C.S. Luxembourg B 118.349
VAT LU 22046007

 

Med andra ord så är fakturan utfärdad av ett företag inom EU men fakturan innehåller moms. Se bifogad bild.

Kassaregister -299:-

25% moms - 74,75

Totalt = 373,75

 

Vid samtal med Zettle så säger dom att detta är korrekt och att vi ska betala momsen osv. Men detta för mig stämmer inte överens då det är köp inom EU?

Om det stämmer eller inte, kan ni snälla hjälpa mig hur jag ska gå tillväga och bokföra detta?

 

Tusen tack!

Kassaregister.jpgatt

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Jag håller med dig, det ser fel ut eftersom de både tar ut moms och skriver att det är omvänd skattskyldighet (reverse charge). Stå på dig! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag ska stå på mig! Har mejlat dom ett flertal gånger och fortsätter föra diskussionen tills saker är lösta 🙂

 

Men, omZettle nu inte skulle kunna göra något åt detta... bokför jag allt som en kostnad direkt då och utelämnar momsen då jag inte får lyfta denna? Exempel nedan:

 

1930 K

52xx D

 

Är detta korrekt om ovannämnda senario skulle uppstå? 

Det är dessvärre så att du ska bokföra omvänd moms även om det är moms på fakturan. Konstig regel, men så står det i reglerna. 

Cae___
MEDLEM

Jag har nyss varit i kontakt med dem, och det är tydligen en bugg i deras system som kommer åtgärdas.

Kvittona ska inte innehålla 25% moms utan fakturabeloppet ska endast tas upp enl reverse charge. Jag antar att de kommer få kreditera alla kunder och att ganska många kommer få rätta sina momsdeklarationer för feb och mars...

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fantastiskt!

 

Just nu har vi fått bokföra omvänd skatteskyldighet på 373,75kr och inte 299kr som kassaregistret ska kosta.

K 1930 - 373,75
D 4535 - 373,75
D 2645 - 93,44
K 2614 - 93,44

 

Om dom krediterar oss kunder nu för denna felaktighet. Funkar det inte att låta bokföringen för mars och februari vara och bokföra krediteringarna som:

D 1930 - 74,75
K 4535 - 74,75
K 2645 - 18,69
D 2614 - 18,69

 

Kontoutdragen för februari och Mars kassaregister visar ju summan 373,75kr. Går man in och justerar Mars och Februari så stämmer ju inte kontoutdragen med den riktiga bokföringen?

Jo, det tycker jag också, och jag kommer nog göra på samma sätt.

Är mest SKV som brukar vilja att man rättar inlämnade deklarationer hellre än att man korrigerar i framtida. 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du hört något mer hur och när dom väntas åtgärda denna "bugg" och återbetala dragna belopp? 🙂
Jag har en mejlkonversation med dom, men dom är inte dom lättaste att nå i detta ärende rörande kassaregistret.

Hej @Fd medlem

Ser att du inte fått svar än och jag vet inte om @Cae___ fått något svar av iZettle än? 
Om inte skulle mitt förslag vara att själv kontakta iZettle för att kontrollera, om inte annat ser dem ju då att det är fler som behöver hjälp i samma ärende. 

Lycka till! 🙂 
/My