Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktor
MEDLEM

Bokföra faktura från utlandet med svenskt momsnummer

Hur ska jag bokföra inköp från Microsoft? Företaget är från Irland men har ett svenskt momsregistreringsnummer.

På fakturan finns det med 25% moms.

Ser ut så här:
Totala kostnader exklusive moms 71,99
Moms (25,00%) 18,00
Totalsumma (SEK) 89,99


Behöver jag räkna med omvänd skattskyldighet liknande som inköp av Facebook annonser?

Eller tänker jag rätt ifall jag bokför på följande sätt:
4646 - Inköp av tjänster EU - Debet 71,99
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet - Debet 18,00
2440 - Leverantörsskulder - Kredit 89,00

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Bara 2641!debet för Ing moms vid köp från lev som är momsregad i Sverige

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Viktor!

Nej, det blir inte omvänd moms på inköpet. Du bokför den som vilken annan svensk faktura som helst. 
Jag bokför normalt detta på konto 6540 IT-tjänster och vanlig "svensk" moms på konto 2641.

Vänliga hälsningar
Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta!Jag hade inte uppdaterat sidan, så jag såg inte att Mikael redan svarat...
/Marie

Sitter och funderar på hur det ser ut nu för tiden om säljaren tror att köparen är en ej beskattningsbar person och därför redovisar enligt MOSS-reglerna. Uppger man då det MOSS-VAT-nummer man har fått? Då är ju säljaren momsregistrerad i Sverige men momsen han påför är inte avlyftbar. Men jag kan inte hitta uppgifter om hur det ser ut på t.ex. hans faktura och det finns ju utländska företag som är momsregistrerade i Sverige. Även om jag i det här fallet skulle vilja påstå att den moms som påförts är MOSS-moms p.g.a att det ej angetts VAT-nummer vid beställningen. 
Dom flesta företag som handlar vi nätet med elektroniska tjänster  och har med företag att göra vill ju ha VAT-nummer och använda omvänd beskattning. Det får mig att tro att det i det här fallet rör sig om en försäljning till en privatperson (ur säljarens perspektiv) och isåfall skall inte momsen var lyftbar för köparen. Men jag kan ha fel... få fasen gå till botten med detta och kolla vad som gäller... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag tror AccountantfromHell_singland har rätt och bokningen beror på om det är MOSS eller inte. Samt att det då i detta fall troligen? är så att Micorsoft har sålt som till en privatperson..


https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranandraeulande...
Skatteverket skriver i länk ovan

"När du som företagare köper tjänster inom EU ska säljaren i det andra EU-landet i regel inte ta ut någon moms på försäljningen. Du ska då själv redovisa svensk moms på dina inköp i din momsdeklaration. "

så då anser jag att köpet ska hanteras 
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-

Dessutom kanske kontakta Microsoft och ange VAT nummer för kommande fakturor (gissar att detta är en prenumeration av t ex Office 365, och kan kanske begära rättning av gammal faktura (inte värt tiden/kostnaden dock)

Förutsätter i resonemanget ovan att det Microsoftbolag som fakturerat verkligen sitter i Irland och det då är felaktigt hanterat som privatköp.

någon som har en kommentar på detta?


Fd medlem
Inte tillämpbar

gick in på min office365 konto och när man lägger något i kundkorgen så står denna text när man klickar i momsregrutan, vilket får mig att tro att frågeställaren har köpt som privatperson och då gäller omvänd moms enligt det jag skrev


"*Obs! Om du bor i ett EU-medlemsland och inte anger ett giltigt EU-momsregistreringsnummer här lägger Microsoft Ireland Operations Ltd på momssatsen för landet där din tjänstanvändningsadress ligger. Om du anger ett giltigt EU-momsregistreringsnummer för debiteringslandet senare utfärdar vi en kreditfaktura och alla efterföljande fakturor får 0 % omvänd moms."

Där ser man, ibland har man tur när man "tänker". Frågeställaren har antagligen inte angett VAT-nummer vilket gör att faktura innehåller en ej avlyftbar moms då det är fel köpare. Lurigt och väldigt märkligt att man på en sådan faktura med MOSS-moms anger momsbeloppet och VAT-nummer. Borde absolut särbehandlas tycker jag då den inte är avlyftbar. Och vi kan väl konstatera att det säkert lyfts en hel del sådan här moms runt om i landet. Tack för infon Jan@mitomada.se... Jag ställde även frågan till en av mina informationskällor och kunde istället delge dom din info innan dom letat klart.... Lätt är det inte...
Viktor
MEDLEM

Ok, tack för svar!

Viktor
Bertil73
MEDLEM

Det är väl VAT-numret på fakturan som avgör om det är inom eller utanför Sverige?

Nja, säljare av elektroniska tjänster skall ju använda MOSS-systemet vid försäljning till ej beskattningsbar person (typ privatperson) och då blir dom momsregistrerade i Sverige och betalar svensk moms. Men den momsen är då ej lyftbar för dig som köpare och företag. När du handlar som företag SKALL du ange ditt VAT-nummer och då få en faktura med det angivet på och utan moms då du skall redovisa detta som omvänd beskattning.  Vilket även framgår av texten hos Microsoft i det här fallet... Lurigt så in i he........ och lätt att göra fel... 

Hur i he-e ska man som liten företagare känna till detta? Nog för att man har ett långtgående krav på sig att hålla sig uppdaterad i reglementet, men ändå? Om nu Microsoft betalar svensk moms så förstår jag inte varför man inte får dra av den.

Det här är bara en liten del av de skyldigheter du har som företagare. Bokföring är i grunden enkelt men tyvärr så är det inte bara debet och kredit utan även en mängd regler och lagar som måste följas och vi i branschen har fullt upp med det. Betänk att Sverige idag är fullt av företagare som drivit, bokfört och deklarerat sitt företag utan att någon med kunskap om dessa regler tittat på det. Allt i linje med digitalisering och hur dom stora byråerna jobbar. Och det finns inga ursäkter. Det är din förbannade skyldighet att göra rätt så fort du registrerat dig för f-skatt och moms. Men tyvärr så har den här delen av vårt yrke ingen status då det inte är "fint" och inte kräver så mycket utbildning. Inte ens de förbund som organiserar vårt yrke tycker att det är är något att hålla på med. Men det beror på att dom oftast inte heller kan det..... Och när det gäller MOSS så är det så med den momsen... EU-regler och absoluta! Lycka till i fortsättningen!
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Kan möjligen konteringen bli:
Kredit 1930/2440/2018 89,99
Debet 6540 89,99
Dvs här rör det sig ej om omvänd skattskyldighet. MOSS faktura skickad till privatperson (som ej uppgivit sitt momsregistreringsnummer) och därigenom ej avdragsgill moms.

Så skulle jag även vilja säga att det skall vara. Men enligt Skatteverket så skall man även en sådan gång använda konton för inköp EU och boka momsarna. Vilket då jag tycker är märkligt om man bokar det som EU-handel men säljaren gör det ej... Då blir ju liksom systemet felaktigt. Det viktigaste är ändå att man inte lyfter den pålagda MOSS-momsen...

Tack för din support av min idé. Jag kör på det. Tycker logiken får gå i första hand 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skulle nog bokföra med omvänd moms beräknat på hela beloppet 89.99 såsom jag beskrev tidigare. Oavsett vad vi tycker om att det blir dubbelt så är skatteverket tydlig att nan ska boka med omvänd moms på hela beloppet.

Jag gör alltid så på denna typ av kostnader. Enklast att göra det och det går per automatik i eEkonomi from bokning nr 2 vid återkommande kostnad så det går lika fort att bokföra.

Får man dra av momsen så gör det ingen skillnad ekonomiskt. Får man inte dra av monsen så får man en avvikelse vid ev kontroll
Agronom Andersson
UTFORSKARE

OK. Tack för utförliga svar. 
Då blir det till att kontakta leverantören och upplysa om det egna VAT-numret för att fortsättningsvis erhålla fakturor utan pålagd moms (samt därigenom fakturor till mitt företag istället för till mig som privatperson). Och fram till dess bokföra HELA beloppet (inklusive moms) som kostnad för inköp av tjänst inom EU samt beräkna in- och utgående moms på detta belopp och deklarera omvänd skattskyldighet.
🙂