Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus71
MEDLEM

Bokföra förmedling av uppdrag

Jag arbetar som konsult med eget AB (företag A), och fick tips om ett uppdrag av ett annat företag (B). För att jag ska kunna gå direkt mot kunden (företag C) och slippa ett underkonsultförfarande har jag kommit överens om en "finder's fee" eller en förmedlingsavgift med företag B. Detta är en engångskostnad i samband med att A fick kontrakt med C. I övrigt har A och B inga pågående affärsförbindelser.

Min fråga är vilket kostnadskonto jag ska använda för denna engångsavgift till B?

3 SVAR 3

Personligen så skulle jag lägga upp ett 40xx-konto då det här enligt mig är direkt bruttovinstpåverkande, men är det en engångsföreteelse så funkar ju 4600 då även om kontonamnet är lite missvisande. 

Ja, håller med ovan men jag skulle nog kanske ta det på 6090 ändå som är övriga försäljningskostnader. Det spelar inte så jättestor roll egentligen. Du blir inte hängd vilket konto du än väljer 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har anlitat en artistförmedling som har skickat mig en faktura för förmedlingen. 

Hur bokför jag den? Det är alltså endast deras förmedling (att dom har bokat in gig) som ska bokföras, självaste gaget hanteras separat.

Jag har ett handelsbolag.