Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Bokföra försäljning av inventarier - eEkonomi

Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
NY MEDLEM

Re: Bokföra försäljning av inventarier - eEkonomi

Hej igen!

Tänkte att det är lättast om jag visar ett exempel på hur det skulle kunna se ut vid en förlust.

I mitt exempel var anskaffningsvärdet var 32 000 kr och ackumulerade avskrivningar var 12 000 kr. Jag sålde det för 5000 kr inkl moms. Du använder samma konton som när du bokade upp inventariet och avskrivningarna, i mitt exempel använder jag konto 1220 och 1229. Jag använder sen konto 7973 - Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier.

K 1220 32 000 kr
D 1229 12 000 kr
D 1930 5000 kr
K 2611 1000 kr
D 7973 16 000 kr

Här bokförs nu utgående moms utan någon försäljning och då kommer programmet att varna i momskontrollen när det är dags för momsredovisning. Ett alternativ är att bokföra två poster med försäljning också. Först vanlig försäljning 25% i kredit. Sedan jämna ut samma belopp i debet med ett försäljningskonto som är momsfritt. På så sätt tar försäljningskontona ut varandra i bokföringen men det redovisas korrekt till momsrapporten eftersom det första kontot har momsrapportkod och det andra kontot inte har det.

Du får gärna återkomma om något är oklart så ska jag försöka förklara.

Visa lösning i originalinlägg

38 SVAR 38
CONTENT PRODUCER

Hej!

Bokföringen blir olika beroende på vilken sorts inventarier det handlar om och om det är vinst eller förlust på din försäljning.

Vad har du sålt för inventarier och har det blivit vinst eller förlust per varje inventarium?

Om du arbetar med programmet Visma Anläggningsregister kan du ta ut SIE-fil på dina sålda inventarier och importera det till Visma Avendo eEkonomi.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

När jag säljer iväg lite inventarier tex. bord osv. på vilket konto lägger jag det?

Mvh. Anette
WILMA

This reply was created from a merged topic originally titled
Inventarieförsäljning.
NY MEDLEM

Jag skulle vilja att du börjar med att besvarar de frågor som min kollega Anna ställer i denna tråd så ska jag försöka hjälpa dig med rätt konto sen.

/Annie
NY MEDLEM

Jag har sålt av några säljbord från butiken. Det har naturligtvis blivit en förlust då inköpspriset var ca det tredubbla.
NY MEDLEM

Hej igen!

Tänkte att det är lättast om jag visar ett exempel på hur det skulle kunna se ut vid en förlust.

I mitt exempel var anskaffningsvärdet var 32 000 kr och ackumulerade avskrivningar var 12 000 kr. Jag sålde det för 5000 kr inkl moms. Du använder samma konton som när du bokade upp inventariet och avskrivningarna, i mitt exempel använder jag konto 1220 och 1229. Jag använder sen konto 7973 - Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier.

K 1220 32 000 kr
D 1229 12 000 kr
D 1930 5000 kr
K 2611 1000 kr
D 7973 16 000 kr

Här bokförs nu utgående moms utan någon försäljning och då kommer programmet att varna i momskontrollen när det är dags för momsredovisning. Ett alternativ är att bokföra två poster med försäljning också. Först vanlig försäljning 25% i kredit. Sedan jämna ut samma belopp i debet med ett försäljningskonto som är momsfritt. På så sätt tar försäljningskontona ut varandra i bokföringen men det redovisas korrekt till momsrapporten eftersom det första kontot har momsrapportkod och det andra kontot inte har det.

Du får gärna återkomma om något är oklart så ska jag försöka förklara.

Visa lösning i originalinlägg

NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Förlust vid inventarieförsäljning.

Hur bokförs en förlust vid inventarieförsäljning (Anläggningstillgångar), förlusten är
ca. kr. 1.000.000. Vidare hur tas denna upp i bokslutet samt vid deklarationen??
NY MEDLEM

Jag slår ihop din tråd med denna där du hittar svar på din fråga. Återkom gärna här om du har fler funderingar.

/Annie
NY MEDLEM

Hej. Vad händer i bokslutet? Blir förlusten i rr ./. kr. 1.000.000? Vad händer i
br kan jag spara denna förlust till kommande år? Inventarierna försvinner i br?
/Lasse
NY MEDLEM

Hej igen!

Det kommer att bli en förlust på resultatrapporten och inventarierna försvinner från balansrapporten. Vad jag vet så tror jag inte att du kan spara förlusten till kommande år.

Det kanske finns nån annan användare här på forumet som har erfarenhet och kan ge input kring detta?

/Annie