Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av inventarier

Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27

55 SVAR 55

Tack för svaret, hur blir det nu på momsdeklarationen ingen försäljningen men vi har moms att redovisa?

Hej igen!

 

Inga problem. Som jag nämnde tidigare i vår konversation så skall försäljningen redovisas i ruta 42 om den är momsfri. Om den är momspliktig så skall själva intäkten redovisas i ruta 05 och den utgående momsen i ruta 10. Så baserat på de siffror du gett mig så verkar din försäljning vara momspliktig och 25%. Efter att ha kikat lite så verkar det vara momskod 05 för intäktskontot och momskod 10 för momskontot som bör användas i Visma eEkonomi för att det skall bli rätt för dig. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Nu är det inte moms på 3973 och inget försäljningskonto som backar upp momsen på 12, 500, det kommer att bli diff i deklarationen eller hur gör man där? Ska jag lägga dem 50 000 som vi har på konto 3973 i kredit ska jag lägga dem i momsdeklarationen ruta 5 fast det inte är så i bokföringen

 

//Tina  

Hej igen!

 

Okej, om du inte har en momskod inställning på konto 3973 och har använt detta kontot i bokföringen med ingen moms så behöver du lägga upp ett nytt 397X konto som har en momskod kopplad till sig för 25% moms. Tex 3974 Försäljning inventarier, 25% moms. Vad jag kunde se så har du Visma Administration vilket betyder att du kan läsa om vilka momskoder som gäller här

 

Så för att du skall få rätt i din momsrapport och rätt med bokföringen så får du skapa ett nytt konto med rätt momskod och istället använda det. Allting i bokföringsförslaget blir samma, förutom att du väljer tex 3974 istället för 3973 då det kontot inte har rätt momskodsinställningar. Då får du rätt i momsrapport och bokföring och ingen avvikelse uppstår.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Förlust vid inventarieförsäljning.


Hur bokförs en förlust vid inventarieförsäljning (Anläggningstillgångar), förlusten är
ca. kr. 1.000.000. Vidare hur tas denna upp i bokslutet samt vid deklarationen??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag slår ihop din tråd med denna där du hittar svar på din fråga. Återkom gärna här om du har fler funderingar.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Vad händer i bokslutet? Blir förlusten i rr ./. kr. 1.000.000? Vad händer i
br kan jag spara denna förlust till kommande år? Inventarierna försvinner i br?
/Lasse
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Det kommer att bli en förlust på resultatrapporten och inventarierna försvinner från balansrapporten. Vad jag vet så tror jag inte att du kan spara förlusten till kommande år.

Det kanske finns nån annan användare här på forumet som har erfarenhet och kan ge input kring detta?

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Kom mitt svar fram? /Lars
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Man kan spara förluster i max 10 år, vilket således kan göras i detta fall.
RR blir således ./. kr. 1.000.000. I BR försvinner inventarierna och den balanserade
förlusten blir kr. 1.000.000. Är detta riktigt fattat vad gäller slutsatsen? /Lars
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Lasse!

Det stämmer att inventarierna försvinner från balansrapporten och det blir en kostnad i resultatrapporten.

När du skriver att man kan spara förluster i max 10 år så tänker du kanske på underskottet i ett aktiebolag rent generellt. Du kan spara ett underskott i verksamheten framåt i tiden och då förs underskottet in i nästa års deklaration och minskar nästa års resultat. Vad jag vet får detta sparas hur länge som helst. Det är alltså om du totalt sett får ett underskott i ditt bolag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokförs försäljning av inventarier?.


Hej!

Två frågor:

Hur bokförs försäljning av inventarie, marknadsvärde 6 500
inkl moms, som har införts i samband med öppningsbalansräkning 2014?

D  1910  Kassan                                                                         5
300

K  2611  Utgående moms                                                           1
060

D  7970  Förlust avyttring ...                                                       2
260

K  1223  Inventarier utrustning vid öppningsbalansräk.              6 500

 

Hur skall jag bokföra för att moms redovisningen i Wisma
bokföringsprogram skall fungera.

Är en lösning:

K  3010  Försäljning 25%                                        5
300

D  3110  Försäljning momsfri                                   5 300

 

Vore tacksam för svar!

Hälsningar!

Bosse
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av inventarier i enskild firma.

Är det något jag bör tänka på vid en försäljning av inventarier i en enskild firma? Hur hanterar jag faktureringen och inbetalningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av inventarie samt redovisning i inventarieförtäckning (Visma eEkonom....

Vi har sålt en maskin för 450 ́(360 ́+ moms 90 ́). Den har köpts för 500 ́och skrivits av med 100 ́. Alltså en förlust med 40 ́. Vi bytte redovisningsprogram under 2015 och matade in alla inventarierna i inventarieförteckningen i efterhand, vilket kan innebära problem? Maskinen finns dock noterad i förteckningen med 400'som kvarvarande värde. Vid försäljningen skrev jag av misstag ut en vanlig kundfaktura och 360 ́ blev redovisad som varuförsäljning. Har ringt och frågat hur jag ska rätta detta i bokföringen samt vilka åtgärder som behöver man göra i inv.förteckningen. Fick mailsvar från er med denna instruktion:

"Bokför försäljning av inventarie:

När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien. Du bokför du försäljningen av inventarien enligt nedan:

Steg 1. Registrera försäljningen
  1. Välj Ny verifikation.
  2. Välj konto 1510 Kundfordringar och bokför hela försäljningsbeloppet i debet.
  3. Välj konto 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige och bokför den utgående momsen i kredit.
  4. Välj konto, beroende på om du gjorde en vinst eller förlust vid försäljningen, och bokför vinsten/förlusten i kredit.
Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en förlust.


  1. Välj Bokför".
Summan på debet sidan blir enligt ovanstående 450'. Summan på kreditsidan blir då 90 ́+ 40 ́= 130 ́ ??  Verkar inte utgöra fullständig förklaring för försäljningstransaktionen? Dessutom tycker jag att förlusten borde hamna på debetsidan, för att belasta resultatet? Hur ska jag bokföra förlustaffären, rätta den felaktiga kundfakturan samt göra rätta åtgärder i inventarieförteckningen. Och framför allt, i vilken ordning? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avskrivning såld bil.

Har sålt min skåpbil och vet inte riktigt hur jag ska ställa
upp konteringen.

köpte för 59892kr konto 1240

har gjort avskrivning:

1249 K

7834 D

med utgående saldo -29952

har med andra ord 29940 kr kvar att skriva av.

Sålde för 55000 (44000 ex moms) in på 1930



Hur gör jag för att få rätt på konteringarna??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Har läst Annies förklaring ovan och undrar om detta blir rätt??

1240 K 59892:-

1249 D 29952:-

1930 D 55000:-

2611 K 11000:-

7973 D -14060:-

3051 K 55000:- försäljning 25% moms

3054 D 55000:- försäljning momsfri


Om det ovan är rätt, hur gör jag med kundens faktura, är den försäljningen med ovan eller bokför jag det som en vanlig försäljning vid sidan om?? 

Känner mig aningens vilse!?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du ska inte använda några försäljningskonton, så ta bort de 2 nedersta raderna (konto 3051 och 3054). Sen får du ändra 7973 till konto "vinst avyttring inventarier" efter som du gör en vinst och inte en förlust :-).

Anskaffat 59 892,-

Avskrivet 29 952,-

Ger värde idag 29 940,-

Sålt för 44 000,-

Ger en vinst på 14 060,-

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret!!

Om jag har förstått det rätt så blir det

3973 K  (14060 kr)


Har en fråga till!

Hur bokför jag försäljningen, ligger den med i konteringen eller ska jag ta den vid sidan om, tycker det är ganska rörigt.

Har ju skickat faktura via visma som behöver bokföras... 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du bokför inget annat än det jag angett. Du kanske i princip bokföra fakturan hur som helst, så länge du ser till att vända bort konteringen på en gång. Det kan du ju t ex göra i samma verifikation som du tar bort inventarien och skriv även faktura nr på ver, så är det lätt att komma ihåg vad du gjort även vid ett senare tillfälle.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej har nu fått problem med momsredovisningen, kanske ni kan förklara vad som är fel???