Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natalie
MEDLEM

Bokföra lagervärdet för första gången

Hej

 

Jag undrar vilka konton som jag skall bokföra mitt lagervärde på? Jag har kikat runt här på forumet, men hittar lite olika svar..

 

Det är första gången som jag skall bokföra inventeringen/varulagret. Jag köper in färdiga varor såsom böcker, pussel, vykort, gossedjur osv (som jag säljer i min butik) på kontot 4000-inköp av varor från Sverige

 

Hur gör jag?

 

hjälp en virrig förstagångare 🙂

 

12 SVAR 12
AnnicaL
CHAMPION

När du har fått fram ett inköpsvärde på kvarvarande lager bokför du det D1410 Varulager och K4990 Lagerförändring. Din varukostnad minskar då med det kvarvarande värdet. 

Natalie
MEDLEM

Tack 🙂 

 

Vet du något om detta?? För nu har jag bokfört mitt varulager ...men då minskar ju mina totala kostnader med samma summa..men jag har ju fortfarande haft inköpen som en kostnad under 2023. Så nu får jag ju inte tillbaka lika mycket på skatten eftersom mina inköp blir ju 100.000kr mindre..jag fattar inte

Natalie
MEDLEM

Mitt resultat blir ju nu 100.000kr mer..jag hade ju räknat med att inte behöva skatta för det i samband med deklarationen. 

Eller är varulagret något som inte syns i deklarationen?? jag har nämligen aldrig tagit upp varulager i en deklaration (för det är första året 2023 som jag har börjat sälja varor)

AnnicaL
CHAMPION

Inköpen är inte en kostnad, eftersom du ju har grejorna kvar. Du har ju"bara" bytt pwng a r mit varor  Det blir en kostnad först när du säljer varorna. Så det blir helt korrekt resultat för året när du bokför så som jag skrev. Och du ska skatta för det verkliga resultatet men du får såklart göra avdrag för tex avsättning till periodiseringsfond om du vill skapa den skattekrediten. 

 

Natalie
MEDLEM

Vad synd, jag som hade räknat på att inte behöva skatta på pengarna 😞

Men jag har hört talas på ett schablonavdrag på 3% man kan få göra på sitt varulager (med vissa regler som jag har läst om på Skatteverkets hemsida)

Men jag förstår inte där heller för det står lite olika..jag gör ett förenklat årsbokslut, men har ett varulager på mer än 5000kr. Får man göra 3% avdrag då? 

 

Om jag får göra 3 %avdrag...måste det bokföras på speciella konton? eller kan jag bara minska mitt varulager med motsvarande % belopp?

AnnicaL
CHAMPION

Ja, du får göra ett inkuransavdrag utan särskild specifikation om det är max 3% av inköpsvärdet av lagret. Det behöver inte bokas på speciellt konto utan du drar av det innan du bokför själva kvarvarande lagervärdet. Om det finns inkuranta varor i lager gör man en individuell bedömning (som ska dokumenteras) och kan då sänka värdet mera än de 3 procenten. Det ska då gälla varor som inte kan säljas alls eller till reducerade priser av någon anledning, tex modeförändringar. 

 

Natalie
MEDLEM

Vad är fördelen respektive nackdelen med att göra inkuransavdrag? 

En fördel blir ju då tex att man inte behöver skatta lika mkt, då vinsten blir lägre...men vilka fler fördelar/nackdelar finns det?

Det stod på Skatteverkets hemsida att man måste göra på hela varulagrets värde och inte bara specifika produkter. Jag har även pratat med Skatteverkets kundtjänst idag. 

Hej

Inkurans är egenligen inte något bra så det är inte en fördel att göra ett inkuransavdrag rent ekonomiskt.

Inkuran betyder som regel att man har varor som antingen är för gamla, har blivit stulna (svinn) eller som är trasiga. De är med andra ord inte möjliga att sälja längre.

Så det är en värdeminskning av det faktiskt lagervärdet.  Det vanligaste är att man använder något som kallas för 97 % regeln. Det innebär att man enbart tar upp 97 % av det faktiska lagervärdet när lagret bokförs upp. Precis som Annika skrev så drar man som mest av 3% av lagervärdet innan man bokför upp värdet.

/Joachim

Natalie
MEDLEM

Men varför skulle ett inkuransavdrag vara dåligt rent ekonomiskt?

 

 

Hej

Det är varor som aldrig går att sälja så man tar inte med summan av dessa (Högst 3 %) när man bokför upp sin lagertillgång. Det avser stulna, trasiga eller för gamla produkter som du aldrig kommer få en intäkt för.

Så lagret minskar med 3% utan att man får bokföra upp en minskad kosntad för det i bokslutet.

OM vi tar ett exempel.

I 2022 hade företaget ett lagervärde på 10 000 bokfört. I 2023 så har lagervärdet ökat med 10 000 så det totala lagervärdet skall vara 20 000. Samtidigt tar man med en inkurans på 3% av 10 000 så lagerförändringen som bokförs blir enbart 9 700 kr.

300 kr i form av varor försvinner då ur bolaget utan att man får en intäkt eller minskad kostnad för dem.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Natalie
MEDLEM

Jag hänger inte riktigt med om varför det skulle vara en dålig ekonomisk ide..men jag kör på ditt sätt. För jag tänker att det måste vara något dåligt med att göra ett inkuransavdrag (jag är skeptisk till avdrag för det brukar finnas en hake med dom) Tack för hjälpen

Hej

Om du köper in saker som du sedan måste kasera och inte kan sälja så får du enbart en kostnad för dem. Det kommer aldrig in någon intäkt.
Inkurans är just avsett för detta så det är den enkla förklaringen.

Varsågod