Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra fraktkostnad vid försäljning

Hej Visma!

 
 

Jag säljer vinylskivor (bland annat) till hela världen och tar då vid försäljning ut en fraktkostnad. Min fråga är då hur jag ska kontera detta (1) vid försäljning och sedan (2) då jag faktiskt går till posten och betalar denna frakt?

 
 

Det ser alltså ut så här:

 
 
200 kr betalas av kund
 
 

80 kr är fraktkostnad ex moms

 

80 kr är försäljning ex moms

 

40 kr är utgående moms

 
 

På detta tar

Paypal

(dit betalningarna kommer) en avgift på 10 kronor.

 
 

Sedan betalar jag detta med mitt

företagskonto

:

 
 

80 kr frakt hos posten, ex moms

 

20 kr ingående moms på frakten

 
 

Skulle ni kunna visa ett konteringsexempel på detta?

 
 

Tack så mycket! 🙂

 
 

Mvh.

 

Michel

11 SVAR 11
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Michel!

Själva försäljningen skulle kunna bokföras
3051 kredit 80
3520 kredit 80
2611 kredit 40
1510 debet 200

När du sen får in pengarna skulle jag bokföra såhär

1930 debet 190
1510 kredit 200
604x debet 10

Köpet av frakten på posten kan du till exempel bokföra
1930 kredit 100
2641 debet 20
4000/5710 debet 80
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

eftersom frakten debiteras så lämpligen ett 4XXX konto på inköpet av frakt 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Anna för snabbt svar!
Blev lite förvirrad först när jag först läste "när du sen får in pengarna", men kom sedan på att du kanske menar enligt faktureringsmetoden? Jag bör då kanske nämna att jag bokför inligt kontantmetoden och får dessutom alltid pengarna direkt vid köp/beställning.

1. Ska jag då bara byta ut 1510 i första stycket mot 1930?
2. Hur får jag då in Paypalavgiften i konteringen?
3. Skulle du säga att det går bra att använda 1980: Valutakonto för att bokföra transaktioner till/från mitt Paypalkonto?

Tack så jättemycket för hjälpen!

Mvh
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej

Okej, PayPal kan du bokföra på valfritt konto mellan 19xx-1989. Kanske hellre lägga upp ett eget konto istället för att använda bokföringskonto för valutakonto.

Jag antar att du då får in 200kr på ditt PayPalkonto och att avgiften dras när du för över pengarna till ditt bankkonto?
I första stycket byter du isåfall ut 1510 mot ditt PayPalkonto, i båda konteringarna.
Då får du även in avgiften.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom du säljer till hela världen måste du fördela försäljningen på olika 3-tusenkonton

Försäljning inom Sverige 25%, momskod (05)  konterar du som Anna uppgett 3051

Försäljning till annat EU-land 25%, konto 3056, momskod (05)

Försäljning utanför EU-land, konto 3055, momskod (36), bokför inkl moms

På försäljning och fraktkostnad utanför EU skall du inte redovisa eller betala in någon moms, därför konterar du även momsen på 40 kronor som försäljning utanför EU

Tänk på att momskoderna blir rätt på resp konton annars blir inte momsrapporten rätt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Anna!

Paypal drar en avgift direkt på alla betalningar som kommer in. Jag ska ge ett konkret exempel på hur det ser ut:



Här ser du en lista över sju sålda vinyler (de utan skatt är utanför EU). Om vi tar rad 2 så får jag alltså 12€ för skivan, 3,6€ skatt, 6€ frakt, på det drar Paypal en avgift om 1,78€ och överför sedan resterande 19,82€ in på mitt konto.

Måste väl då bli något i stil med detta enligt din rekommendation?:

3056 (Försälj. i EU) kredit 12,00
26?? (Moms) kredit 3,60 Vilket momskonto bör jag använda för EU?
3529 (Faktur. frakt) kredit 6,00
604x (Paypalavgift) debet 1,78  Fråga: Kan jag använda 6570?
19xx (Paypalkonto) debet 19,82

Ser det rätt ut?

Mvh.

Ps. Tack @Fd medlem! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lättast är att du utgår från det belopp du fått in = EUR 19,82

Eurokonto på banken 1950,                             = debet  19,82 

Kurskonto 1951 (19,82 x kurs 9,25 - 19,82)     = debet 163,52

Utgående moms (183,34 x 20%)                      = kredit   36,67

Försäljning EU 25% (163,52 - 32,70)                = kredit 146,67

För att sedan reglera ditt Eurokonto kan du när du så känner, dock senast på årsbokslutsdagen genom att från ditt kontoutdrag justera mot ett konto 8-tusenkonto, kursförändring


Om du inte har ett Eurokonto på banken så bortse från konto 1950 och 1951.

För istället in det belopp som blivit insatt på ditt Bankkonto 1940 och utgå från det beloppet. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Här har du dock inte alls med varken frakt eller Paypals avgift, och jag ska inte föra över pengar från Paypal till min bank. Pengarna kommer in på mitt konto hos Paypal i euro, stannar kvar där i euro, sedan handlar jag i euro. Jag kommer sedan att omvandla alla siffror själv med gilitg växelkurs i min bokföring.

Jag vill dock bokföra Paypals avgift (då det ju är en utgift för mig), samt frakten separat (då den summan behandlas av en annan tariff hos den nätbutik där jag säljer mina varor och tjänster).

Det blir inte bra för mig att klumpa ihop allt under försäljning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Här har jag använt mig av en kurs på 9.25, du kan gärna använda dig av en månadskurs

Vill du inte föra in varje betalningstillfälle var för sig, det blir ju mycket konteringar, så kan du slå samman respektive belopp under exempelvis en gång per månad efter denna paypal redovisning.

Justera sedan konto 1951 mot kursförändring, senast sista bokföringsdatum för årsbokslut.


Enligt rad 2.

Paypal Eurokonto                            1950   debet  19,82 (enligt paypal redovisning)

Euro kurs konto                               1951    debet 163,52 (19,82 x 9,25 - 19,82)

Paypal avgift konto                          6571    debet   16,47 (1,78 x 9,25), inte momspliktigt

Utg 25% moms konto                      2610     kredit   39,96 (19,82+163,52 x 20%)

Försäljning EU 25% konto               3056     kredit 115,45 (19,82+163,52+16,47-39,96-44,40)

Försäljning frakt EU 25% konto       3057      kredit   44,40 (6 x 9,25 - 20%)

Fd medlem
Inte tillämpbar

(Skapat nytt konto vid byte av Vismapaket.)

Är det tillåtet att klumpa ihop en hel månad? Efter att ha vart på deklarationsmöte med Skatteverket förra veckan lämnades jag med uppfattningen att man max får klumpa ihop en dags transaktioner..

Tacksam för svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Enligt god redovisningssed skall du för in Inbetalningar och Utbetalningar senast dagen efter händelsen. Därför är det bra om du kan köra in händelserna på konto 1950 och 1951 varannan dag, sätt upp ett motkonto där du för in beloppen tills du fördelar dom, detta måste göras efter varje månad.