Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra framåt i tiden - eEkonomi

Varför kan man inte göra bokföringar med datum framåt i tiden?

Försökte registrera  en lönebokning samt lev betalning, men kunde inte göra det.

Med vänlig hälsning

Maria

5 SVAR 5
NY MEDLEM

Re: Bokföra framåt i tiden - eEkonomi

Meningen med bokföringen är att bokföra transaktioner som har inträffat, inte sånt som ännu inte har hänt. Bara att vänta tills betalningen gjorts... 

Mvh
Annica
Highlighted
NY MEDLEM

Systemet hanterar detta lite konstigt. När jag testade att bokföra en transaktion en vecka framåt så gick den igenom utan någon anmärkning.
Men när jag sedan kollar så har systemet - utan att informera mig - automatiskt skapat en rättningsverifikation som backar min transaktion. Och dessutom får rättningsverifikationen samma nummer som min.
Här händer alldeles för mycket bakom kulisserna. Eftersom jag inte får något felmeddelande tror jag naturligtvis att min transaktion gått igenom. 
Förklaring önskas!

Tidsresor har ännu inte gjorts möjliga och därför anser nog bokföringslagen också att dessa är omöjliga. Idag får vi ju inte rätta ens det som hänt tidigare och ännu mindre bokföra det som ännu inte hänt.  Naturligtvis borde programmet direkt omöjliggjort den transaktionen men kanske trodde man inte att någon skulle försöka bokföra sånt som ännu inte hänt. Lycka till.
NY MEDLEM

Jo, visst kan man rätta vad som helst som har hänt tidigare. Men det sätt systemet hanterar detta tyder på att man mycket väl har tänkt att någon kan tänkas försöka. Synd bara att lösningen blev så extremt dålig.
ANSTÄLLD

Hej LarsR!

Jag skulle vilja att du beskriver mer konkret hur du rent tekniskt gjorde detta i programmet, och hur du gick till väga för att hitta korrigeringen som fick samma nummer.
Det är inte möjligt att få samma verifikationsnummer två gånger i eEkonomi och det är även så att eEkonomi inte automatiskt skapar en korrigeringsverifikation av en verifikation framåt i tiden.
Håller med AccountantfromHell_singland i hennes nedanstående kommentar - man ska inte bokföra framåt i tiden 🙂 Mycket kan hända på vägen och då kanske de händelserna inte längre är aktuella eller ser annorlunda ut. 
Det går inte att välja ett datum framåt i tiden på t.ex Inköp - Leverantörsfakturor - Betalning eller genom att lägga till en ny kassa- och bankhändelse manuellt. Då blir rutan rödmarkerad och informerar om att datum framåt i tiden inte kan anges.
Dock går det, om du skapar en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer, att skapa en händelse framåt i tiden. Programmet skapar då inte automatiskt en korrigeringsverifikation som vänder den ursprungliga. Vill uppmärksamma på att detta inte är att rekommendera.

Återkoppla gärna med info om hur du gick till väga och hur ser korrigeringen 🙂

Ha det gott!