Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra guidad tur som inkluderar öl och mat

HEj,

jag driver en enskild firma som Stockholm guide och har två turer där jag inkluderar 2 matprovningar och en som inkluderar en öl för varje gäst. 
Hur bokför jag detta? För jag dra av? 

Tack på förhand.

Mvh,

Davide Borghi

6 SVAR 6
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej davideborghi! 

Konto 5831 Kost och logi i Sverige kan användas för mat om den är avdragsgill i sin helhet. När det gäller alkoholen så skulle jag kontrollera med skatteverket först eftersom det är svårt att avgöra om det ska gå som representation eller som en vanlig försäljning med alkoholmoms.

Tack på förhand! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, har nu kollat upp det med skatteverket och deras svar har "skapat" många flera frågor.. 
De säger för det första att alkohol och mat i detta fall inte kan betraktas som representation eftersom det ingår i turens pris. 
Nu kommer det dessutom en fråga till angående MOMS. De tjänsten jag pratar om här fakturerar jag till en Kanadensiskt företag som är baserad i Kanada. Jag har altid uppfattat som att tjänsten ska vara MOMS fritt, dvs att jag inte lägger till något MOMS i faktura; på Skatteverkets Moms avdelning pratade de om att jag måste ändå bokföra det som "omvänd momsskyldighet". Vad betyder det? 

Med enkla ord: ska jag SPARA 25 % moms trots att jag inte lägger till det på faktura? hur lägger jag till det praktiskt i faktura? vilket konto gäller det? 

Tack på förhand!

DB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad bra att det ordnat upp sig med den första frågan. Vad gäller din andra fundering så ska tjänsten som faktureras utanför EU, behandlas med omvänd momsskyldighet. Du fakturerar dock dem momsfritt, då är de redovisningsskyldiga för dem omvända momsen. Det enda du gör att att ta upp denna försäljningen i ruta 40 på momsrapporten.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl,

tack för ditt svar.
Så om jag fattar det rätt ska jag INTE betala något Moms på omvänd momsskydighet utan det jag ska göra genom att resovisa den i ruta 40 är att "förklara" till Skatteverket varför jag varken lägger momsen på faktura eller betalar det? Stämmer det?

Du skall betala moms på inköpet, men inte debitera moms ut till kund om det är det du menar.

Momsredovisningen blir rätt om du angett på kunden att den har en adress i utlandet (land annat än Sverige)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stämmer bra!:)