Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hotellkvitto med bokningsavgift

Jag bokade en hotellnatt på en företagsresa via hotels.com för 645 kr.
När jag bad om ett riktigt momskvitto på hotellet ligger det på 529 inkl moms.

Jag antar att hotels.com då tar ut en avgift på mellanskillnaden, men hur bokför jag denna?

Så långt har jag kommit enligt hotellkvittot:
1930 företagskonto 645 K
5800 resekostnader 472,23 D
2641 Ing moms          56,67 D
3740 Öresutjämning    0,10 D

Men nu saknas 116 kr. Vart bokför jag dem? 

Hotels.com kvittot visar:
delsumma 575,89
skatter och avgifter 69,11

Tack för hjälp!

13 SVAR 13
sivlai
MEDLEM

Jag skulle ta det som en resekostnad även det
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Okej, jag fundera på det, men då stämmer ju inte momsen, för momsen är ju baserad på hotellkvittot. Hotels.com kvittot är utan moms. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Går det inte att få fram ett kvitto via websidan hotels.com med rätt belopp
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, de hänvisar till att man får be hotellet i fråga om ett riktigt momskvitto om man behöver det ... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om avgiften som hotels.com tar inte är momsbelagd, så lägger du bara på den kostnaden på ett lämpligt konto - t ex 5800 som ni nämner ovan. Det betyder inte att momsen "inte stämmer", eftersom momsen enbart är baserad på själva hotelkostnaden. Momsrapporten gör ingen kontroll på den ingående momsen, så det kommer inte att bli någon avvikelse där.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen 🙂 

@Fd medlem,

 

Jag tror det blir bäst att du vänder dig till hotels.com och hör hur de rekommenderar att du ska göra. Det finns säkert någon rutin hos dem. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

När man bokar genom hotels.com så köper man väl en tjänst från utlandet? EU? Jag förstår skatteverkets anvisningar som att man då deklarerar svensk moms i ruta 21 och drar av i ruta 30. I min kontoplan finns 4535 - Inköp av tjänster från EU, 25 % moms.

Jag har liknande problem fast omvänt (hyr ut via Airbnb) men jag vet inte hur jag bokför intäkten som går till bokningsavgift.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Råder omvänd moms från land utanför EU, så är är det helt korrekt. Ni kan läsa mer om dess kontering här i så fall.

/Karl

Hejsan! Tar upp denna tråd då jag själv sitter med problemet nu.
Jag har bankkoppling och ska matcha kostnaden för hotellet jag bokat via booking.com och betalt med företagskortet, hoteller är i Sverige. På kvittot jag fick från booking.com står det "kan ej användas för momsavdrag". När jag pratade med er i chatten så sa någon "är det ingen moms på summan i kvittot så skit i momsen bara." Vilket kändes lite konstigt som svar. Då man läser här att man ändå ska fråga efter momskvitto eller få det från hotellet. Eller är det så jag ska göra, inte lägga till något om moms?

De är ofta besvärligt (omöjligt?) att få korrekta momsunderlag när man bokar på Booking.com och liknande siter. Som jag förstår det är de bara förmedlare av tjänsten du beställt.
Den som tillhandahåller – och är den egentliga säljaren – av hotelltjänsten är hotellet. Därför är det hotellet man måste be att utfärda ett kvitto med den moms som gäller.

De skatter som anges på bokningssitens bekräftelser är normalt inte avdragsgill moms.

Det här gäller ofta även andra tjänster man bokar via nätet, t.ex. biluthyrare.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Hur gör man då om hotellet vägrar skriva ut kvitto utan hänvisar till förmedlaren. T ex Hotels.com med vilken de egentligen har sin affär. Jag har köpt tjänsten av hotels.com. 

Mustafa D
MEDLEM

Hej, 

 

Jag bokade en hotellnatt från Hotels.com i Malmö för 1 290,01 kr, men det står inget momsbelopp även om hotellet ligger i Sverige. 

 

Det står bara Skatter och avgifter 138,22 kr och det kan jag väl inte dra av som ingående moms, då blir det väl fel?

Hur gör man med momsen här?