Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra i klumpsumma

Har annonserat på Facebook. Facebook har debiterat mig 8 gånger för den här kampanjen. Kan jag bokföra allt som en klump på totalbeloppet? 

(eller måste jag bokföra separat)

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Likartad kostnad inom begränsad tidsperiod kan bokföras summerat - verifiera bara delbeloppen med kopior på underlag

Mikael

och tänk på den omvända beskattningen...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle du kunna förklara den?

När du handlar inom EU (d.v.s från andra länder inom EU) så skall du uppge ditt VAT-nummer (momsregistreringsnummer). Då får du en faktura som är utan moms och där det troligen står "reverse charge" som orsak. Den skall du då bokföra på särskilt konto med momsmärkning som gör att den hamnar på rätt rad i momsrapporten. Du skall även lägga på utgående moms (som Skatteverket skall ha) men får du lyfta momsen så redovisar du även ingående moms så summan blir då, oftast, noll att betala. I eEkonomi så finns det konton och rutiner för det här så kolla lite i programmet så löser det sig säkert. Finns även en hel del olika diskussioner och lösningar på det här i forumet. Om du inte redovisar det här så får du sannolikt en förfrågan från Skatteverket då säljaren redovisat själva försäljningen till ditt VAT-nummer. Och dom du inte uppgett VAT-nummer så har du fått en faktura från Facebook med 25 % moms som inte är lyftbar då det är sk MOSS-moms.
Lätt? absolut inte. Omöjligt? inte det heller. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha, du menar momskod 21 inköp av tjänster från annat EU-land (25%)? Yes, den har jag bokfört från många gånger. Köper regelbundet tjänster från andra länder inom EU. 

Tack för påminnelsen. Den är lite klurig första gången man gör den.