Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning utan kundfaktura, som inkluderar utgående och ingående moms - eEkonomi

Hej!
Jag frilansar och gör uppdrag för både privatpersoner och företag. Jag jobbar med ett företag som gör utbetalningar efter varje uppdrag jag gör åt dem och sen när de skickar utbetalningen så skickar de ett bokföringsunderlag till mig. I detta bokföringsunderlag står det: 
1. Hur mycket jag säljer tjänsten för.
2. Utgående moms på min försäljning. (25%)
3. Inköp av deras tjänst (alltså vad de drar av för att fungera som uppdragsgivare mellan mig och kund)
4. Ingående moms för mig från inköpet av deras tjänst. (25 %)
Jag skickar inte fakturor till dem att betala, de skickar betalningarna separat, alltså matchas inte insättningen på mitt konto till en faktura när jag bokför. Jag lägger in det som insättningar på mitt konto i bokföringen.

Min fråga/problem:
1. I vilken kategori lägger jag in insättningen? Övriga insättningar och sen en egenskapad kategori?
2. Vilka konton lägger jag in utgående och ingående moms, samt inköp av tjänst?

Ex ur bokföringsunderlag (avrundat för enkelhetens skull):
Inbetalning på 1236 kr till mitt konto. Tjänsten såld för 1450 kr. Deras avdrag (inköp av tjänst) är alltså 214 kr. Ingående moms för det blir 43 kr för mig att redovisa samt utgående moms 290 kr.
1930 Företagskonto debet: 1236 kr
Men hur fortsätter jag härifrån för att få rätt balans och vad kan jag göra för att underlätta framtida inbetalningar på samma sätt?

Tack på förhand!
1 SVAR 1
sivlai
MEDLEM

Jag skulle boka så här:

D 1930 1236 kr, 2641 43 kr, 6590 171 kr el annat kostnadskonto t ex 4600
K 2611 290 kr, 30XX 1160 kr

Kan finnas andra alternativ, men detta borde bli rätt.